چکیده:
رادیو بهعنوان اصلیترین رسانه خودرو میتواند با اطلاعرسانی ترافیکی و گردشگری، برنامههای سرگرمکننده و آموزشی، علاوه بر توسعه گردشگری، در فرهنگسازی و کاهش سوانح جادهای ایفای نقش کند. پژوهش حاضر با هدف گونهشناسی رادیو جاده، دستیابی به شیوههای مطلوب تولید برنامه و شناخت ظرفیت رسانههای نوین برای راهاندازی رادیو جاده در ایران انجام شده است. این پژوهش، بر مبنای نظریه استفاده و رضامندی، همچنین قابلیتهای محیطی، با روش مطالعه موردی انجام پذیرفته است. حجم نمونه را که بهصورت هدفمند انتخاب شده، 7 نمونه رادیو جاده در مناطق مختلف جهان (امریکا، روسیه، افریقای جنوبی، امارات متحده عربی و کانادا) در برمیگیرد که بر اساس مقولههای مستخرج از مطالعات اسنادی و مبانی نظری مورد تحلیل قرار گرفتهاند. نتایج نشان میدهد که رادیو جاده، دارای انواع موسیقایی، آموزشی، مجلهای و چندرسانهای است و طراحی مطلوب برنامه رادیویی، قابلیتهای محیطی جاده (جغرافیا، طبیعت، جاذبههای طبیعی، رویدادهای فرهنگی و اجتماعی، اماکن تفریحی) و وضعیت ترافیکی و زیستمحیطی در این زمینه بسیار حایز اهمیت است. فناوریهای نوین رسانهای امکان ارائه خدمات مکانمحور را فراهم ساختهاند و به همین سبب، راهاندازی رادیو جاده در ایران در راههای اصلی کشور با توجه به ظرفیت رادیوهای استانی و با بهرهگیری از ظرفیت برنامههای کاربردی گوشی هوشمند امکانپذیر است.
Radio, as the main car media, can play a role in developing culture and reducing road accidents by providing traffic information, entertainment and educational programs, information and tourism development. The present study was conducted with the aim of typology of road radio, achieving desired methods of program production and recognizing the capacity of new media to establish road radio in Iran. This research is conducted based on the theory of uses and gratifications, through the case study method and with regard to the environmental capacities. The purposefully selected sample size includes 7 road radios in different regions of the world (USA, Russia, South Africa, UAE, and Canada) which have been analyzed based on the categories extracted from documentary studies and theoretical foundations. The results showed that road radio has a variety of music, educational, magazine and multimedia content. the favorable design of radio program, road environmental capacities (geography, nature, natural attractions, cultural and social events, recreational places) and traffic and environmental conditions in this area are very important. New media technologies have made it possible to provide location-based services, and therefore, it is possible to establish road radio in Iran on the main roads of the country according to the capacity of local radios and using the capacity of smartphone applications.
خلاصه ماشینی:
مطالعه الگوی برنامه سازی مطلوب در رادیو جاده با بهره گیری از ظرفیت فناوری های نوین رسانه ای محمد اخگری ، عاطفه خداداد*، ویدا همراز** چکیده رادیـو به عنـوان اصلی تریـن رسـانه خـودرو میتوانـد بـا اطلاع رسـانی ترافیکـی و گردشـگری، برنامه هـای سـرگرم کننده و آموزشـی، عـلوه بـر توسـعه گردشـگری، در فرهنگ سـازی و کاهـش سـوانح جـادهای ایفـای نقـش کنـد.
به این ترتیب ، پژوهـش حاضر، با مطالعـه نمونه های موفـق در دیگـر کشـورها، در پـی آن اسـت کـه ضمـن شـناخت کارکردهـای رادیـو جـاده ، گونه هـای مختلـف و نیـز نـوع برنامه سـازی آن را تبییـن کنـد تـا بـه لحـاظ پژوهشـی ، امـکان راه انـدازی انـواع مختلـف رادیـو جـاده را در ایـران بـا توجـه بـه ویژگی هـای محیطـی جـاده و ظرفیت هـای فناوری هـای نو مـورد مطالعه قـرار دهد.
1. Hazzard بـر مبنـای همیـن یافته هـا، پژوهـش کاربردی حاضـر بـا روش علمی ، موضـوع رادیو جـاده را به طـور مسـتقل و بـا هـدف تبییـن شـیوه های برنامه سـازی در تناسـب بـا قابلیت هـای محیطـی ، گونه شناسـی و کارکـرد مـورد مطالعـه قـرار داده اسـت .
برای تبییـن انواع قالب های برنامه سـازی ، مقـول ت جـدول ٢ مـورد تحلیـل قـرار گرفته اند: (به تصویر صفحه مراجعه شود) مطالعـه و تحلیـل حجـم نمونـه نشـان می دهـد؛ رادیو جاده دارای سـه نـوع کارکرد اطلع رسـانی، سـرگرمی و آمـوزش اسـت کـه از ایـن میـان ، اطلع رسـانی و سـرگرمی ، حجـم بیشـتری از برنامه هـا را بـه خـود اختصـاص می دهنـد.