چکیده:
مسائل و مشکلات بسیاری در زندگی انسانها وجود دارند که باید برای کنار آمدن و حل آنها تلاش کرد.
امروزه همگام با توسعه زندگی شهرنشینی و فرایند صنعتی شدن فزاینده کشورهای در حال توسعه، آموزش
و تربیت کودکان به نحو فزاینده ای از خانوادهها به نهادهای آموزشی سپرده می شود و این در حالی است
که همواره جهت گیری آموزشی این نهادها بر ارائه اطلاعات و دانش معطوف بوده است و به همین دلیل
کودکان ما از یادگیری مهارت هایی که در زندگی روزمره به آنها نیاز دارند، محروم می مانند؛ لذا پیشنهاد
می گردد آموزش مهارت حل مساله مورد توجه بیشتری در برنامه های درسی و مشاوره ای مدارس در نظر
گرفته شود.
خلاصه ماشینی:
هنر زندگي در توانايي 1- Botvin 2- Griffin 3- self Steam 4- self Assertion 5- social Adjustment 6- Baumeister و مهارت در حل مشکلات و کنار آمدن با آنهاست .
) با توجه به مطالب فوق و به منظور ارتقاء سطح بهداشت روان و پيشگيري از آسيب هاي رواني، اجتماعي، آموزش مهارت حل مسأله ، جهت توانمند ساختن آنان براي حل مسائل و مشکلات خود ضروري به نظر ميرسد (کلينيکه ، به نقل محمد خاني، .
ــ در تحقيقي که در سال تحصيلي ٩٧-١٣٩٦ توسط کارشناسي بهداشت و تغذيه آموزش وپرورش شهرستان هاي استان تهران بر روي ١٥١٧ نفر از دانش آموزاني که مهارت هاي زندگي به آنها آموزش داده شد، انجام گرفت ، نتايج نشان داد که در مرحله پيش آزمون بين دو گروه هيچ گونه تفاوت معنيداري وجود ندارد.
ــ طارميان (١٣٨٨)، آموزش مهارت هاي زندگي را بر افزايش سلامت جسماني و رواني مانند اعتماد به نفس ، مقابله با فشارهاي محيطي و رواني، کاهش اضطراب و افسردگي، کاهش افکار خودکشيگرايانه ، کاهش افت تحصيلي، تقويت ارتباطات بين فردي و رفتارهاي سالم و مفيد اجتماعي، کاهش سوء مصرف مواد مخدر و پيشگيري از مشکلات رواني، رفتاري و اجتماعي مؤثر قلمداد کرده است .
در يک تحقيق ، نتايج نشان داد که آموزش مهارت هاي زندگي به زنان منجر به افزايش عزت نفس و حمايت اجتماعي و احساس کفايت ميشود.
بررسي تاثير آموزش مهارت هاي زندگي بر سلامت روان ، منبع کنترل نوجوانان الزهرا پايان نامه ارشد، دانشگاه شهيد بهشتي ــ شريفي.
Journal of personality and social psychology ,87,133-145.