چکیده:
بین المللی شدن شرکت فرایندی است که از واردات و صادرات شروع و تا سطح ادغام های پیشرفته گسترش می یابد. این مهم تاثیر قابل توجهی، هم بر شئون شرکت از جمله دقت پیش بینی سود، ریسک و نوسانات می شود. از سوی دیگر پیشبینی سود توسط مدیران، سرمایهگذاران را در قیمتگذاری اوراق بهادار کمک میکند. در این راستا، رقابت در بازار محصول از سازوکارهای نظارتی برونسازمانی، ویژگیهای سود پیشبینی شده را تحت تأثیر قرار میدهد. همچنین، نوع مالکیت (دولتی/غیردولتی) علاوه بر اینکه بر افشای اطلاعات از سوی مدیران مؤثر است، در ایجاد فضای رقابتی بازار نیز نقش فعالی دارد و میتواند در تعامل با میزان رقابت در بازار محصول بر کیفیت افشای اطلاعات تأثیرگذار باشد. ازاینرو، هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر رقابت در بازار محصول به واسطه بین المللی شدن شرکت، بر دقت سود پیشبینی شده توسط مدیریت و اثر نوع مالکیت بر رابطه آنها است. بهمنظور دستیابی به هدف پژوهش تعداد 86 شرکت از بین شرکتهای پذیرفته شده در بازار اوراق بهادار تهران طی سالهای 1385 الی 1394 در جامعۀ غربالشده قرار گرفت. برای آزمون فرضیهها از الگوی رگرسیونی چندگانه استفاده شده است. مطابق یافتهها، تأثیر رقابت در بازار محصول بر دقت سود پیشبینی شده، مثبت معنیدار است؛ بنابراین، رقابت بهعنوان سازوکار نظارتی بر افشای اطلاعات نقش مؤثری داشته و به پیشبینیهای دقیقتر مدیران منجر میشود. ولی تأثیر نوع مالکیت بر دقت پیشبینی سود، معنادار نیست. همچنین، نتایج نشان میدهد، نوع مالکیت در تعامل با رقابت در بازار محصول بر دقت سود پیشبینی شده تأثیر معناداری ندارد. ولی ورود به فازهای بین المللی شدن نتایج را تحت اشعاع قرار می دهد.
Earnings forecast by managers, is a sign of managers' personal information delivery along with their claims confirmation which helps investors to better understand the relationship between the manager's forecast and the firm's future performance and correctly pricing the securities. In this regard, product market competition is one of the external regulatory mechanisms that plays a role in the disclosure of information to investors and affects forecasted earnings properties. Also, public/private ownership is effective in disclosure of information by managers and has an important role in building competitive environment in market and in interaction with the amount of product market competition, can has impact on the quality of information disclosure by managers. Hence, the aim of this research is to investigate the effect of product market competition on the accuracy of managers' forecasted earnings and the impact of ownership type on their relationship. In order to achieve the goal of the research 86 firms among during the period from 2007 to 2016 were screened in the community. According to the findings, the impact of product market competition on the accuracy of forecasted earnings is significantly positive. So, competition as a control mechanism has an effective role in disclosure of information by firms and leads to more accurate forecasts by managers. But the effect of state (public) ownership on earnings forecast's accurate is not significant. The results also show that the state ownership in interaction with product market competition hasn't significant impact on the accuracy of forecasted earnings.
خلاصه ماشینی:
رقابت در بازار محصول ، دقت سود پيش بيني شده توسط مديريت ، نوع مالکيت : شواهدي از شرکت هاي بين المللي عليرضا فضل زاده *١ و سهراب عبدي 2 تاريخ دريافت : ١٣٩٧/١/١٦ تاريخ پذيرش : ١٣٩٧/٣/٢٠ چکيده بين المللي شدن شرکت فرايندي است که از واردات و صادرات شروع و تا سطح ادغام هاي پيشرفته گسترش مي يابد.
ازاين رو، هدف پژوهش حاضر بررسي تأثير رقابت در بازار محصول به واسطه بين المللي شدن شرکت ، بر دقت سود پيش بيني شده توسط مديريت و اثر نوع مالکيت بر رابطه آن ها است .
در راستاي مباني بيان شده ، هدف پژوهش حاضر بررسي تأثير ميزان رقابت در بازار محصول بر دقت سود پيش بيني شده و همچنين اثر نوع مالکيت (دولتي / غيردولتي) بر رابطه آن ها در شرکت - هاي بين المللي (شرکت هاي داراي صادرات به خارج از کشور) بازار اوراق بهادار تهران است .
غيوري مقدم و همکاران (١٣٩٣) در پژوهشي به بررسي تأثير رقابت در بازار محصول بر کيفيت سود شرکت هاي پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران پرداختند.
در اين راستا، با توجه به مباني نظري بيان شده و همچنين جهت بررسي هدف کلي پژوهش ، فرضيه هاي پژوهش حاضر بدين شرح مطرح ميشود: فرضيۀ اول : رقابت در بازار محصول بر دقت سود پيش بيني شده توسط مديريت ، تأثير مثبت دارد.
تأثير مالکيت دولتي بر رابطه بين رقابت در بازار محصول و دقت سود پيش بيني شده (به تصوير صفحه مراجعه شود)نتايج حاصل از برآورد مدل رگرسيوني نشان ميدهد که مدل در سطح اطمينان موردنظر (٩٥ درصد) معنيدار است .