چکیده:
هدف پژوهشحاضر شناسایی و تبیین اثرات ابعاد زیرساخت و فنّاوری صنعت بومگردی بر جذب فرشتگان کسبوکار است. این تحقیق از لحاظ هدف کاربردی و از نظر گردآوری دادهها آمیخته-اکتشافی است. در بخشکیفی این تحقیق از مصاحبه نیمهساختاریافته برای گردآوری دادهها و از روش های تحلیل محتوا و دلفی جهت دستیابی به مدلپژوهش استفاده شده است.جامعه تحقیق در بخش کیفی شامل 25 نفر از خبرگان حوزهی گردشگری شامل اساتید دانشگاه، کارشناسان و کارآفرینان صنعت بومگردی می باشد که با نمونه گیری هدفمند انتخاب شدهاند. در بخشکمی، دادهها با استفاده از روش پیمایش و توزیع پرسشنامه(باز و بسته) گردآوری و با استفاده از روش مدلسازی معادلات ساختاریبانرمافزار Smart PLSنسخه 3 تحلیل شدهاست. جامعهی آماری بخش کمی شامل 100 نفر می باشد که بهصورت هدفمند و جمعیتشمار با توجه به سه شاخص داشتن مسئولیت اجرایی، راه اندازی کسب و کار یا دانش آموختگی در صنعت گردشگری انتخاب شده است.برازش مدل با ریشۀمیانگینمجذور باقیماندههای استانداردشده، آزمون برازشدقیقمدل، شاخص برازشهنجار و ریشۀمیانگینمجذور ماتریس کوواریانس باقیماندهها انجام شدهاست. نتایج تحلیل در بخش کمی حاکی از آن است که مؤلفههای بعد زیرساخت با 72 صدم و بعد فناوری با 49 صدم بر جذب فرشتگان کسبوکار در حوزۀ بومگردی استان کرمانشاه مؤثر بوده است. به مدیران سایتهای بومگردی پیشنهاد میشود که بسترهای لازم برای مشارکت فرشتگان کسبوکار براساس استعدادهای شناسایی شده را فراهم سازند.
The aim of the present study is to identify and explain the effects of the infrastructure and technology components of the ecotourism industry on attracting business angels. This research is applied in terms of practical purpose and descriptive-survey in terms of data collection; also, the present research paradigm is mixed. In the qualitative section, semi-structured interviews was used to collect data and content analysis and Delphi methods were used to achieve the research model. The research community in the qualitative sector includes 25 experts in the field of tourism, including university professors, experts and entrepreneurs in the ecotourism industry, who have been purposefully selected. In the quantitative section, the data were collected using the questionnaire survey and distribution method and analyzed using structural equation modeling modeling with Smart PLS software. The statistical population of the quantitative sector includes 100 people who have been selected as a target and population based on three indicators of being official executive, starting a business or graduating in the tourism industry. Modeling was performed with the average beard of standardized residual residues, the best-tested model, the standardized normal index and the presence of residual covariance matrix residues. The results of the analysis in the quantitative section indicate that the components of the infrastructure dimension with 72% and the technology dimension with 49% have been effective on attracting business angels in the field of ecotourism in Kermanshah province. Managers of eco-tourism sites are encouraged to provide the necessary platforms for business angels to participate based on identified talents.
خلاصه ماشینی:
1 Business Angels (BAs) با این وجود، به علت اثرات مثبت اقتصادی بوم گردی بـر اقتصـاد محلـی و مّلـی (٢٠١٩ ,Hsu) و ایجاد اشتغال برای ساکنان بومی، بسیاری از دولت هـا درصـدد برآمـده انـد تـا بـا سیاسـت هـای تشویقی کارآفرینی، تسهیلاتی را برای کارآفرینان و سرمایه گذاران ایـن صـنعت در نظرگیرنـد.
روایی واگرا متغیرها و ابعاد بوم گردی و فرشتگان کسب و کار {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} مأخذ: نگارندگان ، ١٣٩٨ روش معیار Fornell-lacker: بر اساس این معیار، روایی واگرای قابل قبول یک مدل حـاکی از آن است که یک سازه در مدل نسبت به سازه های دیگر تعامل بیشتری بـا مؤلفـه هـایش دارد.
برازش مدل اندازه گیری تأثیر مؤلفه های زیرساخت و فناوری صنعت بوم گردی بر جذب فرشتگان کسب وکار {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} مأخذ: نگارندگان ،١٣٩٨ جدول ٥.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) بحث و نتیجه گیری مهمترین سؤالاتی که در این پژوهش به دنبال پاسخگویی به آنها بودیم این بود که آیا ابعاد زیرسـاخت صـنعت بـوم گـردی و فنـاوری در ایـن صـنعت بـر جـذب فرشـتگان کسـب وکـار اثرگذارند؟ یافته های تحلیل های آماری نشان دهندة مثبت بودن پاسخ به این سؤالات اسـت ؛ بـه عبارت دیگر بر اساس یافته های این پژوهش می توان ادعا کرد که ابعاد زیرساخت و فناوری بر جذب فرشتگان کسب وکار اثرگـذار هسـتند و مـیتـوان از ظرفیـت هـای عوامـل زیرسـاخت و فناوری برای ارزش آفرینی برای فرشتگان کسب وکار برای اقدام به سرمایه گـذاری در سـایت بوم گردی استفاده کرد.