چکیده:
ﺑﮑﺎرﮔﯿﺮی ﻓﻨﺎوری اﻃﻼﻋﺎت و ارﺗﺒﺎﻃﺎت ﺟﻤﻌﯽ، ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ﮔﺮدﺷﮕﺮی و ﺗﻮرﯾﺴﺖ را در ﺟﻬﺎن ﺑﺎ ﺗﺤﻮل ﻋﻈﯿﻤﯽ رو ﺑﻪ رو ﺳﺎﺧﺖ و ﺑﺎﻋﺚ ﺷﺪه اﯾﻦ ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﯾﮑﯽ از ﻣﻬﻢﺗﺮﯾﻦ ﻋﻮاﻣﻞ درآﻣﺪ ﮐﺸﻮرﻫﺎ ﻣﺤﺴﻮب ﺷﻮد و ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﯾﮏ ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ﺑﯿﻦاﻟﻤﻠﻠﯽ و ﺗﻮﻟﯿﺪﮐﻨﻨﺪه در دﻧﯿﺎ ﺑﻪ ﺣﺴﺎب آﯾﺪ. در واﻗﻊ ﻓﻨﺎوری اﻃﻼﻋﺎت و ارﺗﺒﺎﻃﺎت راﺑﻄﻪ ﻧﺎﮔﺴﺴﺘﻨﯽ ﺑﺎ ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ﮔﺮدﺷﮕﺮی دارد. در اﯾﻦ راﺳﺘﺎ ﻫﺪف ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ ﺑﺮرﺳﯽ ﺗﺎﺛﯿﺮ ﻓﻨﺎوری اﻃﻼﻋﺎت و ارﺗﺒﺎﻃﺎت در ﺗﻮﺳﻌﻪ ﮔﺮدﺷﮕﺮی ورزﺷﯽ ﺳﻮاﺣﻞ ﭼﺎﺑﻬﺎر ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ. روش ﺗﺤﻘﯿﻖ در اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ، ﺗﻮﺻﯿﻔﯽ، ﺗﺤﻠﯿﻠﯽ و اﺳﺘﻨﺒﺎﻃﯽ ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ، ﮐﻪ ﺑﺎ ﺑﻬﺮهﮔﯿﺮی از ﻣﺒﺎﻧﯽ ﻧﻈﺮی و اﺧﺬ ﻧﻈﺮات ﮐﺎرﺷﻨﺎﺳﺎن از ﻃﺮﯾﻖ روش دﻟﻔﯽ، ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از آزﻣﻮن ﻣﺪل AHP ﺑﻪ ﺑﺮرﺳﯽ آن ﭘﺮداﺧﺘﻪ ﺷﺪه اﺳﺖ. ﻧﺘﺎﯾﺞ ﺑﻪ دﺳﺖ آﻣﺪه از ﻣﺪل AHP ﺟﻬﺖ اوﻟﻮﯾﺖﺑﻨﺪی ﺗﺎﺛﯿﺮ ﻓﻨﺎوری اﻃﻼﻋﺎت و ارﺗﺒﺎﻃﺎت در ﺗﻮﺳﻌﻪ ﮔﺮدﺷﮕﺮی ورزﺷﯽ ﻧﺸﺎن داد ﮐﻪ ﺷﺎﺧﺺ( ﻣﻌﺮﻓﯽ ﺗﻮاﻧﺎﯾﯽ ﺑﺎﻟﻘﻮه و ﺑﺎﻟﻔﻌﻞ ﺳﻮاﺣﻞ )در رﺗﺒﻪ اول و ﺷﺎﺧﺺ( اﯾﺠﺎد اﺷﺘﻐﺎل در زﻣﯿﻨﻪ ﮔﺮدﺷﮕﺮی ورزﺷﯽ )در رﺗﺒﻪ اﺧﺮ ﻗﺮار ﻣﯽﮔﯿﺮد.
خلاصه ماشینی:
در راستای هدف پژوهش سئوال زیر مورد بررسی و کنکاش قرار خواهد گرفت: کدام یک از شاخصهای تاثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات در توسعه گردشگری ورزشی سواحل چابهار در اولویت قرار دارد؟ پیشینه پژوهش آخوندزاده و همکاران در سال 1390 در مقالهای تحت عنوان، نقش ورزش های آبی در توسعه گردشگری ساحلی (مطالعه موردی: نواحی ساحلی شهرستان بابلسر) به این نتایج رسیدند، که بین توانمندی های سواحل بابلسر با توسعه صنعت گردشگری ورزشی رابطه معنیداری وجود دارد اما متاسفانه با توجه به پتانسیل های بالای این شهر زمینههای گردشگری ساحلی هنوز فراهم نشده است.
(به تصویر صفحه مراجعه شود)شکل (1): موقعیت جغرافیایی محدوده مورد مطالعه در تقسیمات سیاسی استان روش تحقیق از آنجایی که هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات در توسعه گردشگری ورزشی سواحل شهر چابهار میباشد، از این رو، روش تحقیق در این پژوهش، توصیفی، تحلیلی و استنباطی میباشد، که با بهرهگیری از مبانی نظری و اخذ نظرات کارشناسان از طریق روش دلفی، با استفاده از آزمون مدل AHP به بررسی آن پرداخته شده است.
جدول (1): شاخصهای تاثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات در توسعه گردشگری ورزشی {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} منبع: نتایج تحقیق مقایسات زوجی مقایسه دو به دو با استفاده از مقیاسی که از ترجیح یکسان تا بیانداره مرجح طراحی شده است انجام میگیرد.
نتایج به دست آمده از مدل AHP، جهت اولویتبندی تاثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات در توسعه گردشگری ورزشی را به این صورتB>D>A>C نشان میدهد.