چکیده:
محیط های رقابتی و متغیر امروزی، ناپایداری، رقابت دانش محور و همچنین چرخه ی عمر کوتاه محصولات و کسب وکارها لزوم بهره گیری از رویکرد کارآفرینانه و قابلیت یادگیری سازمانی را هر چه بیشتر آشکار می کند. پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر مستقیم گرایش کارآفرینی برعملکرد صادراتی و همچنین تأثیر غیرمستقیم آن از طریق قابلیت یادگیری بر عملکرد صادراتی، به مطالعه 154 شرکت کوچک و متوسط در ایران و انگلستان پرداخته است. این تحقیق از نظر هدف کاربردی بوده و از حیث روش از نوع توصیفی همبستگی است. جهت تحلیل داده ها از روش دومرحلهای تحلیل عاملی تأییدی و تحلیل ساختاری استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان داده است که گرایش کارآفرینی به طور مستقیم و همچنین غیر مستقیم از طریق قابلیت یادگیری بر عملکرد صادراتی تأثیر مثبت و معناداری دارد. همچنین قابلیت یادگیری بهعنوان متغیر میانجی رابطه گرایش کارآفرینی و عملکرد صادراتی را تقویت میکند.
Rapid changes in the environment and the intensification of the competitive environment, and the need to gain competitive advantage, require the organization's valuable resources to sustain the organization's competitive advantage. New Growth Theory, with its emphasis on knowledge as a major factor influencing economic growth, is the role of entrepreneurship in recent years. Accordingly, both the knowledge and the its impact on economic growth are vital in today's knowledge economies. Guaranteeing and maintaining the survival of organizations requires finding solutions and new methods to deal with problems that depend on innovation, the creation of new products, processes and new methods. The source-based theory believes that companies with valuable, scarce, and unique resources have the potential to achieve superior performance. Based on the concept of dynamic capabilities, in addition to organizational resources based view, organizational processes are also important because they facilitate resource control for value creation strategies. In this regard knowledge plays a significant role. Knowledge enables the organizations to transform and refine their knowledge resources to adapt with the environmental conditions. The present study examines the direct impact of entrepreneurial orientation and its indirect effect through the ability to learn on the performance of small and medium enterprises.
خلاصه ماشینی:
تأثير گرايش کارآفريني بر عملکرد صادراتي شرکت هاي کوچک و متوسط دکتر اژدر کرمي*١، دکتر گرث گريفيتز٢، هادي کرمي ٣ و زهرا يونس پور٤ تاريخ دريافت : ١٣٩٧/٥/٦ تاريخ پذيرش : ١٣٩٧/٧/١٢ چکيده محيط هاي رقابتي و متغير امروزي، ناپايداري، رقابت دانش محور و همچنين چرخه ي عمر کوتاه محصولات و کسب وکارها لزوم بهره گيري از رويکرد کارآفرينانه و قابليت يادگيري سازماني را هر چه بيشتر آشکار ميکند.
پژوهش حاضر با هدف بررسي تأثير مستقيم گرايش کارآفريني برعملکرد صادراتي و همچنين تأثير غيرمستقيم آن از طريق قابليت يادگيري بر عملکرد صادراتي، به مطالعه ١٥٤ شرکت کوچک و متوسط در ايران و انگلستان پرداخته است .
نتايج پژوهش نشان داده است که گرايش کارآفريني به طور مستقيم و همچنين غير مستقيم از طريق قابليت يادگيري بر عملکرد صادراتي تأثير مثبت و معناداري دارد.
همچنين جهت مقايسه عملکرد صادراتي در بين سازمان هاي با قابليت يادگيري بالا و پايين از آزمون مقايسه ميانگين استفاده شده است .
در اين مقاله تأثير مستقيم گرايش کارآفريني بر عملکرد صادراتي و همچنين تأثير غيرمستقيم آن از طريق قابليت يادگيري بررسي شد.
Strategic orientations in management literature: three approaches to understanding the interaction between market, technology, entrepreneurial and learning orientations.
The effects of entrepreneurial orientation and marketing information on the performance of SMEs. Journal of Business Venturing, 22, pp.
Entrepreneurial orientation, human resources information management, and firm performance in SMEs. Canadian Journal of Administrative Sciences/Revue Canadienne des Sciences de l'Administration, 28(2), 143-153.
(2006) Marketing resources and firm performance among SMEs, European Management Journal, Vol 26, No. 2-3, pp.