چکیده:
هدف تحقیق حاضر بررسی تاثیرات عملکردی رفتارهای شبکه محور در بازارهای صنعتی بین المللی است. بر اساس پیشینه نظری و تجربی، مدل مفهومی پژوهش در قالب پنج فرضیه اصلی و پنج فرضیه فرعی تدوین شده است. جامعه آماری، شامل تمامی شرکتهای تولیدی و صنعتی استان آذربایجان شرقی است که دارای مجوز ساخت و بهره برداری از سازمان صنعت، معدن و تجارت استان میباشند و دارای عملکرد صادراتی هستند. حجم نمونه انتخاب شده بر اساس جدول مورگان 354 واحد بدست آمده است. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه بوده و طراحی آن با طیف پنج گزینهای لیکرت و با استفاده از منابع معتبر صورت گرفت و روایی محتوایی آن با استفاده از روشهای CVI و CVR مورد تایید قرار گرفت و همچنین پایایی آن با استفاده از روش ضریب آلفای کرونباخ مورد بررسی و تایید شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرم افزارهای SPSS و AMOS استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که رفتارهای شبکه محور بر رفتارهای بازار محور (رفتارهای رقیب محور و رفتارهای مشتری محوری) تاثیر ندارند. رفتارهای بازار محور بر عملکرد صادراتی شرکت تاثیر مثبت دارند. تاثیر رفتارهای شبکه محور بر اثر بخشی پورتفولیو با نزدیکی به مصرف کنندگان نهایی، متفاوت است. تاثیر رفتارهای شبکه محور بر اثر بخشی پورتفولیو با توجه به آشفتگی تکنولوژیکی، متفاوت است. رفتارهای شبکه محور بر اثربخشی پورتفوی ارتباطات شرکت تاثیر مثبت دارند. نتایج کلی نشان دادند که مدل با دادهها همخوانی خوبی دارد. لذا مدل اصلی تحقیق با برازش های مناسب تایید شده است.
The purpose of this study was to investigate the effects of network-driven behaviors in international industrial markets. Based on theoretical and empirical background, the conceptual model of research has been developed in the form of five main hypotheses and five sub-hypotheses. The statistical population includes all manufacturing and industrial companies of East Azarbaijan province, which have licenses to build and operate the industry, mining and trade organization of the province and have export performance. The sample size selected is 354 units based on Morgan's table. The data gathering tool was a questionnaire and its design with Likert range of five options was performed using valid sources and its content validity was confirmed by using CVI and CVR methods. Also, its reliability was assessed using Cronbach's alpha coefficient and Confirmed. Data were analyzed using SPSS and AMOS software. The results of the research showed that network-driven behaviors are not affected by market-oriented behaviors (competing-driven behaviors and customer-centric behaviors). Market-oriented behaviors have a positive impact on the company's export performance. The impact of network-driven behaviors varies on the effectiveness of the portfolio with its close proximity to end-users. The impact of network-driven behaviors varies on the effectiveness of the portfolio due to technological turmoil. Network-driven behaviors have a positive impact on the effectiveness of the company's communications portfolio. The overall results showed that the model is in good agreement with the data. Therefore, the original model of research has been approved with appropriate fittings.
خلاصه ماشینی:
Ford & Mouzas هدف از انجام اين تحقيق ارايه مدلي به منظور تبيين تاثيرات رفتارهاي شبکه محور بر عملکرد صادراتي شرکت است ، به اين منظور با بهره گيري از تئوري شبکه و بازاريابي صنعتي و براساس مطالعه ثورنتون و همکاران (٢٠١٣، ٢٠١٥) يک مدل مفهومي ارائه ميشود.
دوم ، آن ها ميتوانند ساير منابع مطلوب در دسترس مستقيم شرکت ها را با منابع جايگزين شبکه داشته باشند و توانايي پيکربندي/پيکربندي مجدد اين منابع از طريق استفاده از رفتارهاي شبکه محور است که اجازه ميدهد يک شرکت تصميم گيري در مورد سطح تنظيم سرمايه گذاري رابطه محور با هر يک از شرکاي کسب و کار موجود را داشته باشد (ثورنتون ، ٢٠١٥).
جدول ٥: شاخص هاي برازش مدل اصلي پژوهش (رجوع شود به تصویر صفحه) جدول ٦: ضرايب تأثير متغيرهاي مدل معادلات ساختاري (رجوع شود به تصویر صفحه) مدل ساختاري تعديل گر در اين قسمت نتيجه بررسي نقش تعديل کننده متغيرهاي نزديکي به مصرف کنندگان نهايي و آشفتگي تکنولوژيکي، در رابطه بين رفتارهاي شبکه محور و اثربخشي پورتفوليو شرکت در جداول (٧ تا ١٠) نشان داده شده است .
Abrahamsen رفتارهاي شبکه محور بر اثربخشي پورتفوي ارتباطات شرکت به اندازه ٣٤ درصد تاثير مثبت دارند که با يافته هاي نقابي و همکاران (١٣٩١)؛ ناطق ، (١٣٨٥) و جي لين و حسين لين (٢٠١٦) همسو ميباشد.
The theory and practice of business networking, Industrial Marketing Management, 42(3), Pp 433-442.
The effect of network relationship on the performance of SMEs, Journal of Business Research, 69 (2016), 1780–1784.
Networking capability in business relationships-Concept and scale development, Industrial Marketing Management, 41(5), 739–751.