چکیده:
براساس نظریۀ قابلیتمحور بنگاه، مزیت رقابتی پایدار ریشه در قابلیتهای پویای سازمانی دارد. در پژوهش حاضر با مقایسۀ تعدادی از شرکتهای مشاورۀ مدیریت ایرانی و آلمانی که از عملکرد نسبتاً پایداری طی چند سال برخوردار بودهاند، تلاش شده تا شباهتها و تفاوتهای آنها از حیث قابلیتهای پویا تبیین و فرآیند تأثیر این قابلیتها برای گشایش مسیرهای نوین سازمانی و ساخت مزیتهای رقابتی جدید تشریح شود. برای انجام تحقیق از روش مطالعۀ موردی چندگانه بهره گرفته شده است. چهار شرکت ایرانی و چهار شرکت آلمانی موردهای مطالعه بودند. در مجموع با هفده نفر از مدیران ارشد شرکتها مصاحبه شد و اسناد سازمانی از جمله صورتجلسات، گزارشات عملکرد، برنامههای استراتژیک و مندرجات وبسایت شرکتها نیز بررسی شدند. یافتههای پژوهش نشان میدهد که اگرچه میکروفونداسیونهای قابلیتهای پویا ممکن است از جهاتی با یکدیگر شباهت داشته باشند، خود قابلیتهای پویا که به طرز پیچیدهای در تصمیمگیریهای مدیریتی و روتینهای سازمانی تعبیه شدهاند منحصربهفرد هستند. به بیان دیگر، الگوی برتری برای قابلیتهای پویا وجود ندارد بلکه آنها متناسب با نیازهای محیطی و تاریخچۀ متفاوت هر شرکت شکل گرفته و تکامل پیدا میکنند. شناخت پیچیدگیهای لازم برای موفقیت در بازار مشاورۀ کشورهای توسعهیافته میتواند به شرکتهای مشاورۀ ایرانی کمک کند تا با درکی بهتر نسبت به ورود به بازار این کشورها اقدام کنند.
Based on the capability-based theory of the firm, Sustainable competitive advantage is rooted in dynamic capabilities. In this study, some Iranian and German firms which have a stable performance over the past years are compared. The similarities and differences of these firms regarding their dynamic capabilities are discussed. The process through which these capabilities build new trajectories is also explained. Multiple case study method was used to conduct the research. Four Iranian and four German companies were studied. Seventeen managers were interviewed, and organizational documents such as the minutes of meetings, performance reports, strategic plans, and website data were analyzed. The results show that although the microfoundations of dynamic capabilities can have similarities with each other, the dynamic capabilities themselves, which are embedded in managerial decision-making and organizational routines, are unique. These capabilities are formed and developed based on environmental requirements and the company's history. Learning the complexities of competing in a foreign market can help Iranian management consulting firms to enter these markets with better understanding.
خلاصه ماشینی:
در پژوهش حاضر با مقایسۀ تعدادی از شرکتهای مشاورۀ مدیریت ایرانی و آلمانی که از عملکرد نسبتاً پایداری طی چند سال برخوردار بودهاند، تلاش شده تا شباهتها و تفاوتهای آنها از حیث قابلیتهای پویا تبیین و فرآیند تأثیر این قابلیتها برای گشایش مسیرهای نوین سازمانی و ساخت مزیتهای رقابتی جدید تشریح شود.
در پژوهش حاضر با مقایسۀ تعدادی از شرکتهای مشاورۀ ایرانی و آلمانی که از عملکرد نسبتاً پایداری طی سالهای اخیر برخوردار بودهاند، تلاش شده تا شباهتها و تفاوتهای آنها از حیث قابلیتهای پویای سازمانی تبیین و فرآیند تأثیر این قابلیتها برای گشایش مسیرهای جدید سازمانی و ساخت مزیتهای رقابتی جدید تشریح شود.
در پژوهش حاضر تلاش شده است تا از طریق مقایسۀ هشت شرکت مشاورۀ مدیریت ایرانی و آلمانی که از عملکرد مطلوب و باثباتی طی چند سال برخوردار بودهاند، شباهتها و تفاوتهای میان قابلیتهای پویای آنها تبیین شود.
بااینحال تفاوت کلیدی که میان آنها وجود داشت در این نکته بود که در شرکتهای آلمانی برای هر صنعتی که مشاوران در آن فعال بودند یک مسئول در نظر گرفته شده بود.
What are dynamic capabilities and are they a useful construct in strategic management?.
Presenting a Model of Competitive Advantage of Management Consulting Firms Based on Dynamic Capability Theory.
(2016), How was competitive advantage sustained in management consultancies during change: The role of dynamic capabilities, Journal of Organizational Change Management, Vol. 29 No. 5, pp.
A capability theory of the firm: an economics and (strategic) management perspective.
Dynamic capabilities and strategic management.