چکیده:
مدلهای کسبوکار، قابلیتهای پویا و استراتژی، مولفههای به هم وابسته هستند. استقرار قابلیتهای پویای قوی در یک شرکت به کارآمدی آن در طرحریزی مدل تجاریاش کمک کرده و به واسطه این تاثیر، متقابلا مدل تجاری هم بر بهبود قابلیتهای پویای شرکت تاثیر گذاشته و مجالی برای تحقق استراتژیهای ویژه در محیط رقابتی مهیا میکند؛ اما نکته مهم در سطح نظری این است که این روابط شناخته شده است و نیاز است تا فعالیتهای تجربی نیز در این زمینه صورت پذیرد و مشخصات عملیاتی و عینیتری به این استدلالها اضافه شود تا درک بهتری درباره نوآوری، اجرا و تغییر مدل کسب و کاری که ابعاد مهم قابلیتهای پویا را توضیح میدهند، ایجاد شود. این مقاله مروری با تعریفهای گذرا و سپس شرح مفصل مدلهای تجاری و قابلیتهای پویا آغاز شده و در ادامه به تفکیک مدلهای تجاری از استراتژی پرداخته و سپس در چارچوب قابلیتهای پویا، در مورد آنها بحث میکند. آنگاه تعاملات ابتدایی بین مدلهای تجاری و قابلیتهای پویا در طی این مراحل بررسی میشود: (1) نقش قابلیتهای پویا برای نوآوری مدل کسب و کار و (2) اهمیت طرح سازمانی برای هر دو ساختار. بخش انتهایی مقاله به بحث و نتیجهگیری و پیشنهاداتی برای تحقیقات آینده میپردازد.
Business models, dynamic capabilities, and strategy are interdependent. The strength of a firm's dynamic capabilities helps shape its proficiency at business model design. Through its effect on organization design, a business model influences the firm's dynamic capabilities and places bounds on the feasibility of particular strategies. While these relationships are understood at a theoretical level, there is a need for future empirical work to flesh out the details. In particular, studies that provide a better understanding of business model innovation, implementation, and change will also shed light on important aspects of dynamic capabilities.
خلاصه ماشینی:
با هدایت این قابلیتهای پویای سطح بالا توسط مدیریت شرکت است که مسیرهایی برای آینده شناسایی شده و مدلهای کسبوکار برای استفاده از فرصتهای جدید یا تغییر در آنها ترسیم میشوند و بهترین پیکربندی برای سازمان بر طبق شکل فعلی و برنامههای جدید برای آینده پیریزی خواهد شد.
اولین نفری که از مدل تجاری تقلید میکند نیز میتواند به مشتریان درباره گزاره ارزش جدید اطلاعرسانی کرده و مسیر را برای و رود رقبا بدون اینکه از سوی شرکت پیشگام مانعی در این زمینه ایجاد شده باشد، مهیا کند.
Dynamic capabilities and the role of managers in business strategy and economic performance.
Business model innovation and organizational design: a dynamic capabilities perspective.
The new managerial economics of firm growth: the role of intangible assets and capabilities.
The foundations of enterprise performance: dynamic and ordinary capabilities in an (economic) theory of firms.
Dynamic capabilities and entrepreneurial management in large organizations: toward a theory of the (entrepreneurial) firm.
Dynamic capabilities and strategic management.
The strength of a firm's dynamic capabilities helps shape its proficiency at business model design.
Through its effect on organization design, a business model influences the firm's dynamic capabilities and places bounds on the feasibility of particular strategies.
In particular, studies that provide a better understanding of business model innovation, implementation, and change will also shed light on important aspects of dynamic capabilities.
Keyword Dynamic capabilities, Business model design, Organizational design, Strategy, Intellectual property.