چکیده:
هدف تحقیق بررسی شیوههای مطلوب ارزشیابی کارورزی رشتههای حقوق و روانشناسی در مقطع کارشناسی است. پژوهش حاضر ترکیبی اکتشافی و تبیینی است. در بخش کیفی با 53 نفر از متخصصان، اعضای هیات علمی، شاغلین و دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشته حقوق و روانشناسی دانشگاه اصفهان که به شیوه تصادفی هدفمند انتخاب شدند، مصاحبه شد. جامعه آماری بخش کمی دانشجویان ترم 5 و 7 و دانشآموختگان سالهای 1396-1393 رشتههای حقوق و روانشناسی در دانشگاه اصفهان که در مجموع 618 نفر بودند، به روش تصادفی طبقهای انتساب متناسب 264 نفر انتخاب شدند. دادههای پژوهش از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته و پرسشنامه محققساخته جمعآوری شد. برای تعیین روایی مصاحبه و پرسشنامه از روایی محتوایی استفاده شد و پایایی پرسشنامه با روش ضریب آلفای کرونباخ محاسبه و 85% گزارش شد. در این پژوهش از روش مقولهبندی برای تحلیل کیفی و آزمونهای آمار استنباطی؛ کولموگراف – اسمیرینف، t تک نمونهای، t دو نمونه مستقل، فریدمن و تحلیل واریانس چند عاملی برای تحلیل کمی استفاده شده است. نتایج پژوهش در بخش کمی نشان داد برای ارزشیابی کارورزی در رشته حقوق، بیشترین اولویت مربوط به بررسی عملکرد دانشجو در موقعیتهای شبیهسازی شده و در رشته روانشناسی، بررسی توان عملی و تشخیصی دانشجو نسبت به مشکلات مراجعین میباشد. شرکتکنندگان در مصاحبه نیز بر ارزشیابی توسط استاد از طریق بررسی عملکرد دانشجویان رشته حقوق؛ بررسی نمونه کار در موقعیتهای عینی و ارائه گزارش مکتوب توسط دانشجویان رشته روانشناسی تأکید داشتند.
The purpose of this study is to investigate the desirable methods of evaluation of undergraduate law & psychology internship. This study adopted a mixed approach. In the qualitative section, interviews were conducted with 53 experts, faculty members from the University of Isfahan, lawyers, psychologists and graduate students who were selected using a purposive random sampling method. The statistical population of the quantitative section of this study was a small number of 5th-7th grade students and graduates of 2014-2017 in law and psychology, 264 of them were selected by stratified random sampling method. The data were collected through semi-structured interviews and researcher-made questionnaires. Content validity was used to determine the validity of the interview and the questionnaire. Reliability of the questionnaire was calculated by Cronbach's alpha coefficient and 85% were reported. In this research, the categorization method for qualitative analysis and inferential statistics tests; Kolmogorov-Smirnov, single sample t, t two independent samples, Friedman and multivariate analysis of variance for quantitative analysis are used. The results of the study showed to assess internship in the field of law, examine student performance in simulated situations and in the field of psychology examining the students' practical and diagnostic ability to address the clients' problems should be highly focused. The participants in the interview also emphasized the assessment by the professor based on the portfolio in real situations of law students and reviewing sample work in objective situations and providing written reports by students of the field of psychology.
خلاصه ماشینی:
1- Burke & Carton 2- Alpert, Heaney & Kuhn 3 - Klein 4- Jay & Owen 5- Kahl 6 - Beard 7- Tyler 8 - Beauchamp 9 - Eash بررسي ادبيات پژوهشي در زمينه ارزشيابي کارورزي نشان ميدهد که عليرغم نقش ارزشيابي در ايجاد آگاهي از ميزان يادگيري دانشجويان و موفقيت آميز بودن کارورزي، برخي از روش هاي ارزشيابي که براي قضاوت درباره عملکرد دانشجو در فرايند کارورزي استفاده ميشوند، مناسب نيستند (کنزالو و همکاران ٢٠١٣،١، ص ١٨٦).
1 -Gonsalvez, Bushnell, Blackman, Deane, Bliokas, Nicholson-Perry, Shires, Nasstasia, Allan & Knight 2 - Pachana, Sofronoff, Scott & Helmes 3 -SchoonheimKlein, Walmsley, Habets, van der Velden, & Manogue 4 - Fry, Ketteridge & Marshall 5 - Newble & Jaeger ارزشيابي بايد دربرگيرنده تمامي آموخته ها و اهداف موردنظر برنامه ها و دوره ها در طول هر نوع آموزش تئوري و عملي دانشجويان باشد (مانگو، مک لافلين ، کريسترسون ، دلاپ ، ليندت ، شونهيم و پلس چارت ٢٠١١،١)، از اين رو چگونگي ارزيابي عملکرد دانشجو در اين برنامه ها، قابل بحث است .
دياز، لئون و هرنانزلانا٨ (٢٠١٥) 1 - Manogue, McLoughlin, Christersson, Delap, Lindh, Schoonheim-Klein & Plasschaert 2 - Kirk Patrik 3 - Latham,Crumpler & Moss 4 - Miller 5- Walsh 6 - Ross & Elechi 7 - Dunsmuir, Atkinson, Lang, Warhurst & Wright 8 - Diaz, leon & Hernondez luna روش هاي ارزشيابي عملکرد کلي، ارائه شفاهي، ارائه گزارش روزانه و نهايي که توسط سرپرست کارورزي و استاد صورت ميگيرد را براي ارزشيابي دانشجويان مناسب ميدانند.