چکیده:
برنامهریزان آموزشی همواره بهدنبال بازنگری محتوای برنامههای درسی میباشند تا با نیازهای جامعه و حرفه هماهنگ شده و امکان بهرهگیری از روشهای مفید آموزشی فراهم گردد. برنامهدرسی رشته معماری اخیرا، توسط دانشگاه تهران و دانشگاه فردوسی مشهد بازنگری شده، که آنها جایگزین برنامهدرسی مهندسی معماری مورخ 24/ 07/ 77 شورای عالی برنامهریزی شدهاند. در این پژوهش با بهکارگیری روش تحقیق تطبیقی جرج بردی برنامههای بازنگریشدهی آموزش معماری با برنامهدرسی سابق مقایسة شده، تا نقاط قوت و ضعف و تشابهات و تفاوتهای میان برنامههای درسی براساس سوالات تحقیق مورد تحلیل قرار گرفته و شناسایی شود. نتایج نشان میدهد این بازنگریها بیشتر محدود به تغییر سرفصلها بر اساس افزایش یا کاهش واحد، تغییر پیشنیاز، تغییر نوع درس، تغییر نوع واحد، تغییر نام دروس و یا افزایش و کاهش دروس گردیده. شباهتهای بین آنها بیشتر بهحیطه اصلی برنامهدرسی یعنی اهداف و روشهای آموزشی و شیوه ارزشیابی مربوط میگردد و تفاوتها نیز بیشتر مربوط به حیطه فرایندهای آموزشی میباشد. و لزوم بازنگری مجدد برای ساماندهی وضعیت ساختار آموزش معماری درجهت رسیدن به سه هدف پاسخگویی به نیازهای کشور، توجه به هویت ایرانیاسلامی و هماهنگی با نظام آموزشی بینالمللی این رشته در ایران و جوابگویی هر چه بیشتر به نیازهای ضروری، واقعی و صالح جامعه وجود دارد.
Educational planners always looking to revise the content of the curriculum to coordinate them with needs of the community and vocation, also to provide information utilization possibility and Useful educational methods. Architecture curriculum recently revised by the University of Tehran and Ferdowsi University of Mashhad, which have replaced the architectural engineering curriculum of the Supreme Council of Planning. In this research, by using research methods of comparative George Brady new curricula undergraduate architectural education with a curriculum former compared to strengths and weaknesses and the similarities and differences between curricula based on research questions analyzed and be identified. The results show that these revisions are more limited to changing chapters based on increasing or decreasing units, changing prerequisites, changing course types, changing unit types, changing course names, or increasing or decreasing courses. The similarities between them are more in the domain of educational processes. And the need for revision to organize the structure of architectural education in order to achieve three objectives to meet the needs of the country, according to Iranian-Islamic identity and coordination with the international training course in Iran and to respond more effectively to the urgent needs, true and righteous society.
خلاصه ماشینی:
با توجه به زمان ابلاغ برنامه درسي مهندسي معماري در تاريخ ١٣٧٧/٨/٢٤ توسط شوراي عالي برنامه ريزي وزارت علوم تحقيقات و فناوري و گذشت چندين سال از آن و مواجه شدن کشور با نيازهاي جديد در حوزه طراحي فضا و ابنيه ، ضروري بود که در چگونگي تربيت متخصصين در اين حوزه بازنگري به عمل آيد که در اين راستا دو برنامه درسي يکي توسط دانشگاه تهران و ديگري توسط دانشگاه فردوسي مشهد بازنگري شده که سوق دادن آموزش به سمت جوابگويي هر چه بيشتر به نيازهاي واقعي و صالح جامعه و آشنايي دانشجويان با فرهنگ خودي و صحيح معماري و سلامت بخشيدن به سلايق مردم ، از جمله ضرورت هاي پيشنهاد چنين طرحي است .