چکیده:
پژوهش حاضر با هدف مطالعه رابطه هوش معنوی، مسیولیت پذیری و شادکامی دانش آموزان دختر مقطع متوسطه شهر قزوین در سال تحصیلی۹۶-۱۳۹۵ انجام شده است. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش کلیه دانش آموزان دختر مقطع متوسطه شهر قزوین بودند که از میان آنان ۱۵۰ نفر با روش نمونه گیری دردسترس به عنوان نمونه انتخاب شده اند. به منظور گردآوری داده های پژوهش، از پرسشنامه اندازه گیری هوش معنوی ناصری (۱۳۸۷)، پرسشنامه شادکامی آکسفورد (۱۹۸۹) و پرسشنامه تفسیرهای مسیولیت سالکوسکیس (۲۰۰۰) استفاده شده است. داده های پژوهش با روش های آمار توصیفی و استنباطی (همبستگی پیرسون، رگرسیون و آزمون t) با بهره گیری از نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل شده اند. نتایج پژوهش بیانگر این بود که هوش معنوی می تواند پیش بینی کننده مثبت و معنادار شادکامی دانش آموزان دختر مقطع متوسطه (۰/۰۰۱ ¢P) باشد و ۸ درصد از واریانس آن را پیش بینی کند. همچنین نتایج نشان داد که مسیولیت پذیری می تواند پیش بینی کننده مثبت و معنادار شادکامی دانش آموزان (۰/۰۰۱ ¢P) باشد و ۱۸ درصد از واریانس آن را پیش بینی کند. بر اساس نتایج به دست آمده مسیولیت پذیری در مقایسه با هوش معنوی پیش بینی کننده قوی تر شادکامی دانش آموزان است.
With the aim of helping female high school students in Qazvin lead a happier life, the hypothesized relationship between happiness, spiritual intelligence, and accountability was explored with the help of an accessible sample of 150 such students. Three instruments of adequate validity and reliability were utilized in order to collect the needed data. Analyses of the collected data revealed that accountability is a better predictor of happiness as it explains 18% of its variance while only 8% of the variance in happiness among respondents is explained by spiritual intelligence.
خلاصه ماشینی:
به منظور گردآوري داده هاي پژوهش ، از پرسشنامه اندازه گيري هوش معنوي ناصري(١٣٨٧)، پرسشنامه شادکامي آکسفورد (١٩٨٩) و پرسشنامه تفسيرهاي مسئوليت سالکوسکيس (٢٠٠٠) استفاده شده است .
نتايج پژوهش بيانگر اين بود که هوش معنوي ميتواند پيش بيني کننده مثبت و معنادار شادکامي دانش آموزان دختر مقطع متوسطه (٠/٠٠١ >P) باشد و ٨ درصد از واريانس آن را پيش بيني کند.
بر اساس نتايج به دست آمده مسئوليت پذيري در مقايسه با هوش معنوي پيش بيني کننده قويتر شادکامي دانش آموزان است .
عظيم زاده پارسي و همکاران (١٣٩٠)، ارتباط ميان مؤلفه هاي مدل پنج عاملي شخصيت و شادکامي در دانشجويان را بررسي کرده و نشان داده است که شادکامي با مسئوليت پذيري همبستگي مثبت و معنادار و با روان رنجوري همبستگي منفي و معنادار دارد.
جدول ٢: ماتريس همبستگي متغيرهاي پژوهش (رجوع شود به تصویر صفحه) همان طورکه جدول شماره ٢ نشان ميدهد، همبستگي شادکامي با مسئوليت پذيري قويتر از هوش معنوي است ، با اين حال هر دو ضريب در سطح ٠/٠٠١ معنادار هستند.
بحث و نتيجه گيري براساس نتايج به دست آمده هوش معنوي با همبستگي ٠/٢٨ پيش بيني کننده مثبت و معنادار شادکامي دانش آموزان است که با نتايج تحقيقات ، حسن دوست و همکاران (١٣٩٥)، شمس اسفندآباد و همکاران (١٣٩٠)، عليمحمدي و جان بزرگي (١٣٨٧)، حسين چاري وهمکاران (١٣٨٩)، مروج (١٣٨٨)، عبدالخالق و ناصر (٢٠٠٧ )، عبدالخالق (٢٠٠٦)، موريرا - آلميدا١ (٢٠٠٦) 1.
نتايج پژوهش همچنين نشان داد که مسئوليت پذيري در مقايسه با هوش معنوي پيش بيني کننده قويتر براي شادکامي دانش آموزان است .