چکیده:
هدف: هدف این پژوهش، شناسایی شایستگیهای رؤسای دانشگاههای دولتی مؤثر بر بهرهوری دانشگاه کارآفرین(نسل سوم) با استفاده از رویکرد دلفی فازی بود. روش: روش تحقیق، آمیخته و جامعة آماری آن شامل اعضای هیئت علمی دانشگاههای دولتی شهر تهران است که بر اساس نمونهگیری هدفمند، 54 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها، مصاحبه و پرسشنامه بود. یافتهها: 31 معیار، از جمله: حمایت از نوآوری، مدیریت بهینة منابع، شبکهسازی، تفکر راهبردی، تفکر سیستمی، تفکر خلاق، تیمسازی و قدرت جذب سرمایه، از مؤلفههای مهم برای انتخاب مدیران دانشگاهها در راستای حرکت به سمت دانشگاه کارافرین و بهرهوری در اینگونه دانشگاههاست. نتیجهگیری: ، مدیران دانشگاهها از عناصر مهم برای حرکت به سمت دانشگاه نسل سوم(دانشگاه کارآفرین) محسوب میشوند؛ زیرا تأثیر مدیران در جهتدهی و برانگیختن نیروها بسیار بیشتر از سایر کارکنان است. بدین منظور در این تحقیق ضمن تعریف دانشگاه کارافرین، شایستگیها و معیارهای انتصاب مدیران دانشگاهها و مؤلفههایی برای انتصاب ایشان بر اساس نتایج تحقیقات، مبانی نظری و مصاحبه با خبرگان شناسایی و تدوین شده که میتواند راهنمای مدیران و خط مشیگذاران مرتبط باشد.
Objectives:The purpose of the present study is to identify the competencies of heads of public universities affecting the productivity of Entrepreneurship University (third generation) by using fuzzy Delphi approach. Method: The statistical population of the study consisted of faculty members of public universities in Tehran who were selected through purposive sampling of 54 individuals. The instrument of interview and questionnaire was collected. Results: The results indicated that 31 criteria including support for innovation, optimal resource management, networking, strategic thinking, systematic thinking, creative thinking, team building and fundraising are important components for university managers to move toward. The university side is the entrepreneurship and productivity of such students. Conclusion: Managers of universities have an important role in the productivity of Entrepreneurship University (third generation). The higher education system, and in particular universities, is now expected to provide an institutionalized and strategic drive for entrepreneurship development through three core functions, entrepreneurial graduate education, entrepreneurship and entrepreneurship and value creation and technology, as well as promoting entrepreneurship in the sector.
خلاصه ماشینی:
يافته ها: ٣١ معيار، از جمله : حمايت از نوآوري، مديريت بهينۀ منابع ، شبکه سازي، تفکر راهبردي، تفکر سيستمي، تفکر خلاق، تيم سازي و قدرت جذب سرمايه ، از مؤلفه هاي مهم براي انتخاب مديران دانشگاهها در راستاي حرکت به سمت دانشگاه کارافرين و بهرهوري در اين گونه دانشگاههاست .
جدول ١: ويژگيهاي جمعيت شناختي متغّير , فراواني , متغّير , فراواني جنيت , مرد , 35, , ١ تا ٥ , 5 س , زن , 19, سوابق , ٦ تا ١٠ , 6 , استاديار , 14, خدمت , ١١ تا ١٥ , 15 مرتبه علمي , دانشيار , 18, , ١٦ تا ٢٠ , 19 , استاد , 22, , ٢١ تا ٢٥ , 10 جدول ٢: مولفه هاي شناسايي شده در راستاي شايستگيهاي رؤساي دانشگاههاي دولتي مؤثر بر بهرهوري در دانشگاه کارآفرين (نسل سوم) تيم سازي , تفکر راهبردي مشورت پذيري , تفکر خلاق ايجاد انگيزه , تفکر سيستمي مشارکت و تفويض اختيار , قدرت نفوذ توانمندسازي , پرورش ديگران مديريت تعارض , شبکه سازي تعهد , تشخيص و حل مسئله اعتمادسازي , برنامه ريزي و سازماندهي پشتکار و مسئوليت پذيري , مديريت بهينه منابع قدرت جذب سرمايه , حمايت از نوآوري 1 Rao and perry يادگيري مستمر , نظارت و کنترل تحمل فشار و استرس , تجربه اعتماد به نفس , ارتباط کلامي و غير کلامي انعطاف پذيري , شنود مؤثر ريسک پذيري , مذاکره و چانه زني اعتبار علمي , ١.