چکیده:
بازخورد افزوده اطلاعاتی است که عملکرد را به سمت پاسخ درست هدایت می کند و در یادگیری مهارت-های حرکتی نقش حیاتی دارد. هدف پژوهش حاضر مقایسه ارائه بازخورد پس از کوشش های خوب نسبت به کوشش های ضعیف بر یادگیری و توانایی برآورد خطا کودکان در مهارت دارت بود. 32 دانش آموز ابتدایی (با میانگین سنی 4/10 و انحراف استاندارد 9/0 ±) که سابقه هیچ گونه فعالیت در رشته دارت را نداشتند و همگی مبتدی بودند در این مطالعه شرکت کردند و به صورت تصادفی در دو گروه (گروه بازخورد خوب و ضعیف) قرار گرفتند. شرکت کنندگان طی مرحله تمرین در قالب 10 بلوک 6 کوششی مهارت دارت را تمرین کردند و در طول کل 60 کوشش این مرحله برآورد خطا داشتند و بازخورد آگاهی از نتیجه را روی سه کوشش از هر بلوک 6 کوششی دریافت کردند. از آزمون های آماری تحلیل واریانس مرکب (2*2) با اندازه گیری مکرر، آزمون t مستقل و آزمون تحلیل واریانس چند متغیره با (05/0 α=) برای تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شد. نتایج مرحله تمرین نشان داد که بین گروه بازخورد خوب و گروه بازخورد ضعیف در عملکرد مهارت دارت و توانایی شناسایی خطا تفاوت معنادار بود (001/0 p=). در آزمون یادداری گروه بازخورد خوب یادگیری و توانایی برآورد خطا بهتری از خود نشان داد (001/0 p=). این نتایج نشان داد که اگر کودکان پس از کوشش-های نسبتاً خوب نسبت به کوشش های نسبتاً ضعیف، بازخورد آگاهی از نتیجه دریافت کنند، یادگیری و توانایی شناسایی خطا بهتری رخ خواهد داد.
Augmented feedback is information that guidance performance to direction correct response and has critical role in motor skill learning. The purpose of this study was to examine the effect of knowledge of results, after good and poor trials on learning and error estimation capability in children.32 elementary students (Mean age 10/4, SD ± 0/9) that all novice and no experience in dart skill participated in this research and randomly divided in two groups (good and poor feedback groups). Participants’ in acquisition phase exercise dart skill at 10 blacks (6-trial) and received knowledge of resulting feedback on 3 attempts in each block, also in all their trials on the acquisition and retention had error estimation. Multiplex Analysis of variance test (2*2) with repeated measures, independent t test and Multiple Analysis of variance test used to data analysis (α=0.05). There were significant difference between two groups in performance and error estimation in practice phase (p=0/001). Also, the good feedback group showed learning and error detection capability advantages on a delayed retention test (p=0/001). These results demonstrated that learning and error detection capability are facilitated if feedback is presented after good rather than poor trials.
[M1]چکیده انگلیسی بر اساس چکیده فارسی دوباره نویسی شده است.
خلاصه ماشینی:
هدف پژوهش حاضر مقايسه ارائه خوب نسبت به کوشش هاي ضعيف بر يادگيري و توانايي برآورد خطا کودکان در مهارت دارت بود.
بنابراين ، از آنجا که استفاده از اطلاعات دروني در تشخيص منابع خطا در غياب بازخورد بيروني که منجر به استقلال يادگيرنده از بازخورد افزوده ميشود براي يادگيري بهتر مهارت هاي حرکتي امري حياتي به نظر ميرسد مطالعه حاضر با ثابت نگه داشتن مقدار KR ارائه شده براي هر دو گروه (KR خوب و KR ضعيف ) بدنبال آزمايش ماهيت KR ارائه شده ميباشد؛ و همچنين با توجه به اين که کودکان اغلب در مرحله رشد شناختي قرار دارند و مشخصه اين مرحله تعداد بالاي بازخورد ميباشد؛ از اين رو هدف از مطالعه حاضر مقايسه ارائه بازخورد پس از کوشش هاي خوب نسبت به کوشش هاي ضعيف بر يادگيري و توانايي برآورد خطا کودکان در مهارت دارت بود.
ir/ 99 (به تصویر صفحه مراجعه شود) شکل -٣: نمايش ميانگين دقت برآورد خطا دو گروه در مرحله تمرين و يادداري بحث و نتيجه گيري اولين هدف پژوهش حاضر اين بود که آيا ارائه KR پس از کوشش هاي خوب ميتواند همانند بزرگسالان براي يادگيري کودکان سودمند باشد.
A. Historical review and appraisal of research on the learning, retention, and transfer of human motor skills.
A. Motor learning in children: feedback effects on skill acquisition.
Feedback after good versus poor trials enhances motor learning in children.
The effect of visual information feedback and subjective estimation of movement production error on the acquisition, retention, and transfer of an applied motor skill.