چکیده:
در میان علوم مرتبط با ورزش، تاثیر روانشناسی ورزشی ونقش آن در کسب موفقیتهای ورزشی اجتناب ناپذیر است. یکی از زیر مجموعههای روانشناسی ورزشی که بر عملکرد فرد تاثیر میگذارد، خودکار آمدی است هدف این تحقیق بررسی تاثیر بالا بردن انتظار بر عملکرد و یادگیری ضربه پات گلف با تاکید بر خودکارآمدی و شایستگی ادراک شده میباشد. طرح آزمایشی از نوع پیش آزمون- پس آزمون با دو گروه هدف بزرگ و هدف کوچک بود. برای این منظور تعداد 34 دانشجو (3/3±2/20) انتخاب و به ضورت تصادفی به دو گروه 17 نفره تقسیم شدند. شرکت کنندگان در پیش آزمون یک بلوک 5 کوششی، مرحله اکتساب، 5 بلوک 10کوششی و در مرحله یادداری و انتقال، 12 کوشش را اجرا کردند. نتایج آزمون تحلیل واریانس 2 عاملی ترکیبی برای مرحله اکتساب و tمستقل برای مرحله یادداری نشان داد که یادگیری ضربه پات گلف در بین دو گروه هدف بزرگ و کوچک به طور معنی داری متفاوت است (05/0> P)؛ اما تفاوت معنی داری بین دو گروه در خودکارآمدی و شایستگی ادارک شده وجود ندارد. نتایج تحقیق نشان داد که بالا بردن انتظار بر یادگیری مهارت حرکتی ضربه پات گلف در مرحله یادداری و انتقال تاثیر بسزایی داشت، در حالیکه بالا بردن انتظار بر خودکارامدی و شایستگی ادراک شده تاثیر معنی داری نداشت.
Sport psychology and its role is important effect on successful in physical education. One of following a field of sport psychology that affects performance, is self-efficacy. The aim of this study was to investigate the effect of raising expected impact on performance and learning with an emphasis on self-efficacy and competence Put Golf is perceived. In terms of content this study was applicable. The experimental design was pretest-posttest with two large and small target groups. For this purpose, a sample of 34 students were divided into two groups (n=17), participated in this study. Students perform 5 blocks efforts in the pre-test, then the acquisition phase which contains 5 blocks of 10 trials and then the retention and transfer was performed in 12 attempts. After checking the normality of the data, independent t- test and analysis of variance (repeated measure ANOVA) was used. The findings of this study showed that learning putting golf balls between large and small target groups significantly different (p
خلاصه ماشینی:
يکي از زير مجموعه هاي روانشناسي ورزشي که بر عملکرد فرد تاثير مي گذارد، خودکار آمدي است هدف اين تحقيق بررسي تاثير بالا بردن انتظار بر عملکرد و يادگيري ضربه پات گلف با تاکيد بر خودکارآمدي و شايستگي ادراک شده مي باشد.
نتايج آزمون تحليل واريانس ٢ عاملي ترکيبي براي مرحله اکتساب و tمستقل براي مرحله يادداري نشان داد که يادگيري ضربه پات گلف در بين دو گروه هدف بزرگ و کوچک به طور معني داري متفاوت است (٠٠٥>P)؛ اما تفاوت معني داري بين دو گروه در خودکارآمدي و شايستگي ادارک شده وجود ندارد.
همچنين ،نتايج اين تحقيق نشان داد که حمايت يادگيرندگان از طريق ارائه هدف کوچک تر (همانند نتايج تحقيق ما) به جهت ايجاد خودباوري، حتي اگر مستقيما به آنچه آزمون گرفته ميشود مرتبط نباشد، در راستاي آموزش موردنياز است و افزايش انتظار، در نحوه اجراي يادگيرندگان به وضوح تأثير گذاشته و نتيجتا در يادگيري مؤثر خواهد بود (٦).
حال با توجه به اين تحقيقات که نشان ميدهند اگر انتظار در عملکرد يادگيرندگان افزايش يابد، يادگيري مهارت حرکتي آسان تر ميشود، اين ذهنيت براي ما شکل گرفت که کدام عوامل ميتوانند به عنوان مکانيزم بهبود يادگيري درنتيجه افزايش انتظارات باشند يکي از عواملي که ميتواند بر عملکرد ورزشکاران تأثير داشته باشد، خودکارآمدي است ، باورهاي خودکار آمدي نقش پيش بيين کننده و ميانجيگرانه در الگوهاي تفکر، رفتار و انگيزش فرد بازي ميکند.
نتايج اين تحقيق نشان داد که افزايش انتظار هم در مرحله يادداري و هم در مرحله انتقال تأثير فزاينده اي بر عملکرد ضربه پات گلف داشته است .
نتايج اين تحقيق نشان داد که افزايش انتظار هم در مرحله يادداري و هم در مرحله انتقال تأثير فزاينده اي بر عملکرد ضربه پات گلف داشته است .