چکیده:
یکی از چالشهای همیشگی پیشروی دولتها چگونگی رابطه آنها با دانشگاهها بوده است. نظریههای مختلفی در اینباره طرح شدهاند، یکی از این نظریهها که نقش آن اخیرا در حوزه آموزش عالی و رابطه دولت و دانشگاه پررنگ شده، نظریه کارفرما کارگزار است. هدف این مقاله، استفاده از چارچوب نظریه کارفرما کارگزار برای بازتعریف رابطه دولت و دانشگاه و پی بردن به بینشی که نظریه فوق در این رابطه ایجاد میکند، است. از دید این نظریه، مشکلات اصلی در رابطه نمایندگی بین دولت و دانشگاه، اطلاعات نامتقارن و تعارض اهداف است که وجود آنها با هم در رابطه دولت و دانشگاه موجب پیدایش مسئله نمایندگی شده است. این مقاله پژوهشی توصیفی است که با مرور نظاممند ادبیات به روش فینک (2014 و 2019)، مهمترین مقالات نظریه نمایندگی در کل و حوزه آموزش عالی بهطور خاص را مشخص و مرور نموده است (81 سند). یافته این بررسی نشان داد که این نظریه بهطور نظاممند با بررسی کژگزینی و کژمنشی و استفاده از مفاهیم هزینهها و متغیرهای نمایندگی به دولت کمک میکند که پیش و پس از برقراری رابطه قراردادی با دانشگاه، هزینهها و قرارداد بهینه را ارزیابی کند. در نتیجه، نظریه کارفرما-کارگزار برای گزینش شیوه حکمرانی دولت بر دانشگاه، توضیح یکتایی فراهم میآورد و میتوان از آن برای بازتعریف رابطه دولت- دانشگاه استفاده نمود.
Government–university relationship has always been challenging. Many theories have emerged to explain this relationship. Among them, the principal-agent theory (PAT) has mainly developed in recent decades. This research aims to utilize PAT as a theoretical framework to redefine the government-university relationship to discover the insights agency theory can offer in this context. From the viewpoint of this theory, information asymmetries and goal conflict are the main problems in government–university relationship that coexistence of these problems leads to the agency problem. This study is descriptive research using a systematic literature review (Fink, 2014 & 2018). The most relevant documents in the context of agency theory have been selected and reviewed in general and government- university in particular (81 documents). Results show that the theory systematically by examining adverse selection and moral hazard in the context and utilizing agency costs and agency variables allows the government to evaluate costs and optimal contracts in the pre- and post-contractual relationship with universities. Finally, this theory provides a unique explanation for the government choice and use of certain governance procedures and it can be used for redefining government-university relationship.
خلاصه ماشینی:
کارهاي مختلفي در ساير رشته هاي نيز صورت گرفت که ميتوان به کار دمسکي و فلتهام ١١ (١٩٧٨) و وات و زيمرمن ١٢ (١٩٨٣) در زمينه 1 حسابداري، فاما١٣ (١٩٨٠) و جنسن (١٩٨٦) در زمينه مالي، باسو، لال ، سرينيواسان و استايلن ١٤ (١٩٨٥) و برگن و 1 Mitnick 2 Ross 3 Compensation decision 4 Incentives 5 Institutional structure 6 Panda & Leepsa 7 Nexus of contracts 8 Agency cost 9 Bendickson, Muldoon, Liguori, & Davis 10 Jensen and Meckling 11 Demski & Feltham 12 Watts & Zimmerman 13 Fama 14 Basu, Lal, Srinivasan, & Staelin همکاران (١٩٩٢) وَ تيت ٢ و همکاران (٢٠١٠) در بازاريابي، ميتنيک (١٩٧٣، ١٩٧٤، ١٩٧٥، ١٩٨٦)، هاموند و نات 3 (١٩٩٦) و وينگاست و موران ٤ (١٩٨٣) در حوزه علوم سياسي و نهادي، آيزنهارت ٥ (١٩٨٥ و ١٩٨٨) و کاسنيک 6 (١٩٨٧) در زمينه رفتار سازماني و اکلس ٧ (١٩٨٥) و وايت ٨ (١٩٨٥)، آدامز٩ (١٩٩٦) و کيزر و تانگ ١٠ (١٩٩٢) در زمينه علوم اجتماعي، لن و هراکليوس ١١ (٢٠١٠) در زمينه حقوق ، ژيانگ ١٢ و همکاران (٢٠١٢) در حوزه سلامت و ساي ١٣ و همکاران (٢٠٠٦) در حوزه کسب وکار خانوادگي اشاره کرد.
به طور کل ، نظريه نمايندگي براي 1 Leruth, Paul and Premchand 2 Gomez-Mejia, Tosi & Hinkin 3 Hill & Snell 4 Hoskisson, Johnson & Moesel مطالعه رابطه دولت (کارفرما) و دانشگاه ها (کارگزاران )، وقتي که سه عنصر مقابل وجود دارد، مناسب است : الف ) وظايفي که دولت برعهده دانشگاه ميگذارد (آموزش ، پژوهش و ارائه خدمت به جامعه )، ب ) منابعي که دولت براي دستيابي به آن وظايف در اختيار دانشگاه قرار ميدهد، ج ) دولت علاقه مند به هدايت دانشگاه در راه انجام آن وظايف است که قبل ، حين و بعد از انجام تکاليف ميتواند صورت گيرد (کيويسته ، ٢٠٠٥ و ٢٠٠٧؛ شيلر و ليفنر، ٢٠٠٦؛ ورهوست ٢، ٢٠٠٦).