چکیده:
در خصوص موضوع مصرف، دو نوع نگرش قابل توجه و بررسی است؛ یکی نگاه اسلام و دیگری دیدگاه دنیای مدرن. از منظر اسلام، مدیریت مصرف، نیمی از یک زندگی کامل است؛ چنانکه امام علی میفرماید: «التَّقْدِیرُ نِصْفُ الْمَعِیشَة؛ تقدیر و اندازهگیری، نیمی از زندگی است.» اما نگرش دنیای مدرن به مدیریت مصرف را میتوان از نمایشنامه آرتور میلر فهمید؛ آنجا که میگوید: «سالها پیش، کسی که حالش بد بود و نمی-دانست با خود چه کند، میرفت کلیسا، انقلاب میکرد و از این قبیل. امروز تو حالت بد است؟ نمیتوانی سردربیاوری رستگاری چیست؟ برو خرید!.»
خلاصه ماشینی:
راهکارهای پرهیز از مصرفگرایی و تجملگرایی زنان مهدی فدایی* اشاره در خصوص موضوع مصرف، دو نوع نگرش قابل توجه و بررسی است؛ یکی نگاه اسلام و دیگری دیدگاه دنیای مدرن.
» اما نگرش دنیای مدرن به مدیریت مصرف را میتوان از نمایشنامه آرتور میلر فهمید؛ آنجا که میگوید: «سالها پیش، کسی که حالش بد بود و نمی-دانست با خود چه کند، میرفت کلیسا، انقلاب میکرد و از این قبیل.
مصرف، یک نیاز طبیعی است و گریزی از آن در زندگی دنیایی نیست؛ اما آنچه از منظر اسلام اهمیت دارد، مدیریت مصرف است.
مهارتهای شناختی از آنجا که رفتارهای ما برآمده از نگرشها و باورهایمان به مسائل مختلف است، بخش عمدهای از راهکارهای تغییر و اصلاح رفتارهای مصرفگرایانه، ناظر به تغییر نگرش درباره مصرف و مقولههایی مانند زیبایی است.
اصلاح نگرش درباره دنیا توجه به این مسئله که زندگی و حیات دنیوی، مقدمهای است برای زندگی و حیات اخروی، نگرشی بنیادین است که تمام انگیزهها، اهداف، ارادهها و رفتارهای انسانی را جهت میدهد.
اینکه دین و قرآن کریم، در آیات بسیاری بر مسئله معادباوری و خداباوری تأکید دارد و داستانهای انبیای الهی را در جهت تقویت و تذکر همین دو مسئله بنیادین نقل کرده، دلالت بر این مطلب دارد که باور به این دو مسئله، همه ابعاد زندگی انسان را تحت تأثیر قرار میدهد و از جمله، انتخابهای مصرفی ما را اصلاح و مدیریت میکند.
رعایت نکات کوچک در هنگام خرید یا توجه بیشتر به میزان خریدی که مورد نیازمان باشد، هم باعث میشود که درست خرج کنیم و هم موجب صرفهجویی و پرهیز از اسراف و تجمل در زندگی خواهد شد.