چکیده:
هـدف این پـژوهش، بررسی تأثیر ابعاد سرمایۀ فکری بر عملکرد سازمانی با نقش میانجی عوامل انسانی اسـت. پـژوهش از نظر هدف، کاربردی و در دستۀ پژوهشهای توصـیفی قـرار مـیگیـرد. این مقاله، تحقیق هابتور را در مورد رابطۀ بین سرمایۀ فکری و عملکرد شرکت توسعه میدهد. این پژوهش بـه روش پیمایشی و مبتنی بر ابزار پرسشنامه با ضریب آلفای کرونباخ 938/0 اجرا شده است. جامعۀ هدف این مطالعه مدیران، کارشناسان و کارمندان شرکت توزیع نیروی برق استان قزوین است که با عملکرد سازمان و سرمایۀ فکری آشنایی دارند. نمونهگیری به صورت تصادفی ساده انجام شد و در مجموع، 150 پرسشنامه تکمیل و تحلیل شد. روش تجزیه و تحلیل اطلاعـات، با تکنیک مدلسازی معادلات ساختاری و با استفاده از نرمافزار SmartPLS انجام گرفت. نتایج نشان مـیدهـد، سرمایۀ فکری و به طور دقیقتر سـرمایههـای انسانی، رابطهای و سازمانی، در بررسی جداگانه و مسـتقل از یکـدیگر، رابطـۀ معنـاداری بـا عملکـرد دارنـد، و به ترتیب سرمایۀ ساختاری با ضریب مسیر 483/0، سرمایۀ رابطهای با ضریب مسیر 434/0 و سرمایۀ انسانی با ضریب مسیر 315/0، بیشترین تأثیرگذاری را بر عملکرد سازمانی داشتهاند. تحقیق حاضر نشان داد که سرمایۀ فکری و ابعاد آن، تأثیر مثبت و معناداری بر عملکرد سازمان دارد. نتایج این پژوهش، جایگاه سرمایۀ فکری و ابعاد سهگانۀ آن را برای برنامهریزی طرحهای ارتقای عملکرد از طریق توسعۀ عوامل انسانی، تبیین کرده و برای مدیران شرکت توزیع برق، مبانی تجربی ارزشمندی را فراهم ساخته است.
The aim of this study is to investigate the effect of intellectual capital dimensions on organizational performance with the mediating role of human factors. The research is applied in terms of practical purpose and in the category of descriptive research. This paper builds on Habtor's research on the relationship between intellectual capital and corporate performance. This research was performed by survey method and based on the questionnaire tool with alpha coefficient of 0.938. The target population of this study includes managers, experts and employees of Qazvin Power Distribution Company who are familiar with the performance of the organization and intellectual capital. Sampling was done randomly and a total of 150 questionnaires were completed and analyzed. The data analysis and analysis method was performed using structural equation modeling technique using smartpls software. The results show that intellectual capital and more precisely human capital, relational and organizational capital, in a separate and independent study of each other, have a significant relationship with performance, and structural capital with path coefficient with coefficient (0.483), capital (0.434), and human capital with a path coefficient (0.315) had the greatest impact on organizational performance. The present study showed that intellectual capital and its dimensions have a positive and significant effect on organizational performance. The results of this research explain the position of intellectual capital and its three dimensions for planning performance improvement projects through the development of human factors and provide valuable experimental foundations for the managers of the electricity distribution company.
خلاصه ماشینی:
جامعۀ هدف این مطالعه مدیران، کارشناسان و کارمندان شرکت توزیع نیروی برق استان قزوین است که با عملکرد سازمان و سرمایۀ فکری آشنایی دارند.
نتایج این پژوهش، جایگاه سرمایۀ فکری و ابعاد سهگانۀ آن را برای برنامهریزی طرحهای ارتقای عملکرد از طریق توسعۀ عوامل انسانی، تبیین کرده و برای مدیران شرکت توزیع برق، مبانی تجربی ارزشمندی را فراهم ساخته است.
در این راستا، تحقیقات بنیادی و کاربردی برای بررسی تأثیر سرمایۀ فکری بر بهبود عملکرد سازمانی صورت گرفته است (O’Donnell et al.
با توجه به این که صنعت برق نیز از نوع صنایع دانشی و تخصصی محور است، مسلماً سرمایۀهای فکری در ارتقای عملکرد این صنعت از اهمیّت ویژهای برخوردارند و از آنجا که مطالعه دربارۀ سرمایۀ فکری، جزء موضوعات جدید مدیریت دانش است؛ بررسی آن از الزامات انکارناپذیر است.
این مقاله به دنبال پاسخ به این سؤال است: «تا چه میزان سرمایۀ فکری از طریق عوامل انسانی منجر به بهبود عملکرد سازمان میشود؟» در ادامه، به صورت خلاصه به ادبیات نظری و پیشینۀ تحقیق، روششناسی و نتایج حاصل از پژوهش میپردازیم.
بررسی نقش میانجی سرمایۀ فکری بر ارتباط میان مدیریت منابع انسانی و عملکرد سازمانی.
The effect of organizational agility on performance of employees with the intermediate role of intellectual capital (Case study: Staff of sports and Youth Departments of West Provinces of Iran).
Reviewing mediating roles relationships between human resource managers’ responsibilities and organizational performance of intellectual capitals upon.
From knowledge management to organizational performance: modelling the mediating role of innovation and intellectual capital in higher education.