چکیده:
رسول بابازاده"
حبیباله زنجانی "
سیفاله سیف اللهی "
حکیده
سا
در این مقاله پس از مروری بر چگونگی شکل گیری فولکلور آذربایجان و زمینههای ارتباط آن
با مسائل ادبی» اجتماعی» سیاسی» تاریخی و فرهنگی» به عوامل اثر گذار بر شکل گیری و تحوّل
فولکلور اشاره شده است. برای تحلیل و تبیین از نظریههای تحلیل گفتمان لاکلا و موف نظریة
تحلیل انتقادی فرکلاف و نظریة تفسیر فرهنگ کلیفورد گیرتز به عنوان چارچوب نظری و مفهومی
استفاده شده است و از روش تحلیل گفتمان انتقادی فرکلاف به عنوان روش تحقیق بهره گرفته
شده است. دادههای متنی تحقیق از منابع معتبر فولکلوریک آذربایجان به ویژه داستان قاچاق
نبیانتخاب شده و نمونههای تحلیل به روش نمونهگیری هدفمند برگزیده شده است. نتایج تحلیلی
این تحقیق نشان میدهد که فولکلور آذربایجان به عنوان زبان شفاهی مردمان این ملّتء با توجه به
فضای اجتماعی و سیاسی زمان خودء دارای گفتمانهای تقابلی مختلفی است که قاطبة مردم از آن
برای بیان مقاصد.ء مطالبات و انتقادات خود از اوضاع و مناسبات اجتماعی استفاده میکنند.
کلید واژهها: فقولکلور, زبان؛ آذربایجان, نظریه گفنمان؛ نورمن فرکلاف.
!- دانشجوی دور دکتری جامعه شناسی فرهنگی, واحد علوم و تحقیقات تهرانء دانشگاه آزاد اسلامی ء تهران -ایران.
(مستخرج از رساله دکتری)
"- استاد گروه جامعه شناسی, واحد علوم و تحقیقات تهران دانشگاه آزاد اسلامیء تهران - ایران. (نویسنده مسئول)
0 72000 12-72020901
۳- استاد گروه جامعه شناسیء واحد علوم و تحقیقات تهران. دانشگاه آزاد اسلامیء تهران -ایران.
خلاصه ماشینی:
تحلیل جامعه شناختی گفتمان فولکلور آذربایجان بر اساس داستان قاچاق نبی و ضرب المثلهای رایج از منظر گفتمان شناسی انتقادي رسول بابازاده 1 حبیبالله زنجانی 2 سیفاله سیف اللهی 3 چکیده در این مقاله پس از مروری بر چگونگی شکل گیری فولکلور آذربایجان و زمینههای ارتباط آن با مسائل ادبی، اجتماعی، سیاسی، تاریخی و فرهنگی، به علل و عوامل اثر گذار بر شکل گیری و تحوّل فولکلور اشاره شده است.
نتایج تحلیلی این تحقیق نشان میدهد که فولکلور آذربایجان به عنوان زبان شفاهی مردمان این ملت، با توجّه به فضای اجتماعی و سیاسی زمان خود، دارای گفتمانهای تقابلی مختلفی است که قاطبه مردم از آن برای بیان مقاصد، مطالبات و انتقادات خود از اوضاع و مناسبات اجتماعی، استفاده می کنند.
نتایج تحقیق نشان میدهد که شعر میهنی سوگولیم 1 قره باغ در فرهنگ و فولکلور مردم آذربایجان دارای بار معنایی و گفتمانی سیاسی و اجتماعی است.
داستان قاچاق نبی به منزله یک داستان شفاهی، فولکلوریک و رخدادی تاریخی و اجتماعی، دارای ابعاد گفتمانی مختلفی است که به اهّم آنها در موارد ذیل اشاره میشود: الف- گفتمان اجتماعی و فرهنگی: کلمات و جملات داستان، حامل آداب و رسوم، باورها و زمینههای طبقاتی جامعه، هنجارها و ارتباط آنها را با مسايل اجتماعی آذربایجان نشان میدهد.