چکیده:
هدف این پژوهش شناخت و معرفی روشی برای بهبود انتشار نوآوری با استفاده از مدلسازی عاملبنیان میباشد. و در این رهگذر تحلیلی عملیاتی برای ایجاد مدلسازی عاملمحور ارائه و بررسی گردید. مدل عاملمحور این پژوهش در ترکیب با مدل انتشار باس ایجاد شد. در این مدل ورودیها شامل احتمال پذیرش بهواسطه رسانههای جمعی و احتمال پذیرش بهواسطه گفتوگوهای کلامی است که با بهرهگیری از مدل انتشار باس تخمین زده شدهاند. خروجی مدل نیز تعداد کل پذیرندگان نوآوری در هر گام زمانی در بازار بالقوه است که پس از اجرای مدل، انطباق این دادهها با دادههای دنیای واقعی تایید گردید. برای ساخت مدل از دادههای واقعی مربوط به انتشار نوآوری (انتشار تلویزیون) در ایران و برای توسعه مدل از ساختار شبکهای ترجیحی استفاده شد. پس از برپاسازی مدل، مباحث مربوط به اعتبارسنجی و اعتباربخشی آن با انجام آزمایشهای مربوطه و براساس گامهای ارائهشده در تحلیل عملیاتی مدلسازی عاملبنیان لحاظ گردید و روشی که برای بهبود انتشار نوآوری معرفی شده است در قالب 10 سناریو موردبررسی و آزمون قرار گرفت. پس از تحلیل خروجیهای این سناریوها، روش پیشنهادی در بهبود انتشار نوآوری، بهویژه برای غلبه بر تاخیر اولیه در پذیرش نوآوری موثر تشخیص داده شد.
The purpose of this study is to introduce a method to improve innovation diffusion by using agent-based modeling. In this regard, an operational analysis to create agent-based modeling is investigated. agent-based model of this research is carried out in combination with the bass model. in this model, inputs include advertising effects and word-of-mouth effects estimated using the bass diffusion model. output of the model is also the total number of innovation adopters at each time step in the potential market that has been validated after the model has been correspond to real data (diffusion of television in Iran). to be more correspondent to real-world, the agent-based model is developed by preferential attachment-based network. after creating the model, the validation and verification were carried out by experiments and the operational analysis of the agent-based modeling. after model validation, we examine our method (using artificial innovators) for improving the diffusion of innovation. after validating the model, the proposed method for improving innovation diffusion through ten scenarios is investigated. in addition, a proposed criterion for analyzing the output of the innovation diffusion is presented, which is used to analyze the outputs. after the analysis, the method of artificial innovators was effective.