چکیده:
هدف: هدف این پژوهش، بررسی اثربخشی توانبخشی شناختی رایانهای بر حافظه کاری و انعطافپذیری شناختی کودکان دارای اختلال یادگیری بود.
روش: این پژوهش به شیوهی نیمهآزمایشی و با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل و با پیگیری 45 روزه اجرا شد. از میان دانشآموز مبتلا به اختلال یادگیری مراجعهکننده به مراکز ویژه اختلالات یادگیری 24 دانشآموز دارای اختلال یادگیری بهصورت تصادفی انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند (12 نفر برای هر گروه). برای جمعآوری دادهها از تکلیف چند محرک پیشین (ان- بک) و آزمون مرتب کردن کارت ویسکانسین استفاده شد. دادهها با استفاده از تحلیل واریانس مختلط (3×2) با استفاده از نرمافزار SPSS-24 تحلیل شدند.
یافته ها: یافتهها نشان داد که بین گروه آزمایش و کنترل در حافظه کاری (05/0p<، 34/29، 33/1= df، 21/19=F)، تعداد طبقات (05/0p<، 44، 2=df، 49/8=F) و خطای درجاماندگی (05/0p<، 92/34، 55/1=df، 07/11=F) تفاوت معنیداری وجود دارد.
نتیجهگیری: با توجه به این نتایج میتوان گفت که توانبخشی شناختی رایانهای بر بهبود حافظه کاری و انعطافپذیری شناختی کودکان دارای اختلال یادگیری اثربخش است.
Purpose: The purpose of this research was to study the effect of computerized cognitive rehabilitation on working memory and cognitive flexibility among children with Learning Disorder (LD). Method: This research was performed in semi-experimental with the pre-test, post-test and a controlgroup and with 45-day following-up. Among the students with learning disabilities, 24 students with learning disabilities were randomly selected and assigned to two experimental and control groups (12 people for each group). To collect data, N-Back Test and Wisconsin Card Sorting Test were used. Data were analyzed by mixed analysis of variance (2×3) using the SPSS-24 software. Results: The results showed that there is a significant difference between experimental and control groups in working memory (F=19.21, df= 1.33, 29.34, pConclusion: According to these results, it can be said that computerized cognitive rehabilitation is effective on improving of working memory and cognitive flexibility in children with learning disorder.
خلاصه ماشینی:
اثربخشي توان بخشي شناختي رايانه اي بر حافظه کاري و انعطاف پذيري شناختي کودکان داراي اختلال يادگيري Effectiveness of Computerized Cognitive Rehabilitation on Working Memory and Cognitive Flexibility Among Children with Learning Disorder (LD) حسين زارع ١، فاطمه چرامي ٢*، علياکبر شريفي ٣ دريافت مقاله : ١٣٩٨/١٠/٢٢ پذيرش مقاله : ١٣٩٩/٠٥/٠٤ چکيده هدف : هدف اين پژوهش ، برر سي اثربخ شي توان بخ شي شناختي رايانه اي بر حافظه کاري و انعطاف پذيري شناختي کودکان داراي اختلال يادگيري بود.
نتيجه گيري: با توجه به اين نتايج ميتوان گفت که توان بخشـــي شـــناختي را يانه اي بر بهبود حافظه کاري و انعطاف پذيري شناختي کودکان داراي اختلال يادگيري اثربخش است .
از آن جايي که کود کان داراي اختلال يادگيري در کارکرد هاي اجرايي ازجم له حاف ظه کاري و انعطاف پذيري شناختي داراي م شکل ه ستند و اختلال در اين کارکردها مانعي براي انجام فعاليت هاي روزانه اســـت (بارمان ، چاترجي و بي هايد٥، ٢٠١٦)؛ و با توجه به اين که کودکان مبتلابه ناتواني هاي يادگيري بزرگ ترين گروه دانش آموزاني هســتند که به وســيله برنامه هاي ويژه آموزشــي مان ، خدمت در يا فت مي کن ند (د پارت مان آموزش وپرورش آمري کا، ٢٠١١ به نقل از کرک و هم کاران ، ٢٠١٥)؛ اهميت و ضرورت پژوهش چ شم گير و درخور توجه ا ست .
در نتيجه اين پژوهش با هدف برر سي تأثير توان بخشـــي شـــناختي رايانه اي بر حافظه کاري و انعطاف پذيري شـــناختي کودکان داراي اختلال يادگيري صورت گرفت .
اين نتايج بيانگر تأثير آموزش توان بخشـــي رايانه اي بر حافظه کاري کودکان داراي اختلال يادگيري است .
بحث و نتيجه گيري پژوهش حا ضر با هدف برر سي تأثير توان بخ شي شناختي رايانه اي بر حافظه کاري و انعطاف پذيري شـــناختي کودکان داراي اختلال يادگيري انجام گرفت .