چکیده:
در اینجا روش تصمیم گیری بیناحسی به کار رفته است که نحوه پردازش جملات حاوی عناصر گواه نما بررسی شود. سؤال اصلی واقعیت روانشناختی سلسله مراتب گواه نمایی است. چارچوب نظری تحقیق مبتنی بر بر رمزگان چندبخشی/ چندگانه است . بنتیجه آزمونهای سه گانه دال بر این است که الف) کدگذاریهای صرفی- نحوی گواه نمایی(نظیر آنچه در ترکی دیده می شود) با کدگذاریهای واژگانی گواه نمایی (نظیر آنچه در فارسی وجود دارد) در چندو چون زمان پردازش در سخنگویان تک زبانه و نورمال تاثیری ندارد. ب) در سلسله مراتب گواه نمایی، در فارسی و ترکی جملات حاوی گواه نماهای مستقیم دیداری از دیگر انواع آن به طور معنی داری دیرتر پردازش می شوند. ج) در نحوه پردازش گواه نمای حاوی نقل قول غیر مستقیم و مستقیم به عنوان گواه نماهای دست دوم تفاوت در نحوه به یاد سپاری هم در فارسی و هم در انگلیسی دیده می شود.
خلاصه ماشینی:
بررسي تطبيقي درک شنيداري گواه نمايي در فارسي ، ترکي و انگليسي از رويکرد روانشناسي زبان معصومه مهرابي ١* 2 بهروز محمودي بختياري مقاله پژوهشي چکيده در اين پژوهش با به کارگيري روش تصميم گيري (واژگاني/ تصويري) بيناحسي سعي شده است که نحوه پردازش جملات حاوي عناصر گواه نما بررسي شود.
نتيجه آزمون هاي سه گانه دال بر اين است که الف ) کدگذاريهاي صرفي - نحوي گواه نمايي (نظير آنچه در ترکي ديده ميشود) با کدگذاريهاي واژگاني گواه نمايي (نظير آنچه در فارسي وجود دارد) در چندوچون زمان پردازش در سخنگويان تک زبانه و طبيعي تأثيري ندارد.
هدف از اين آزمون مقايسه معنيداري تفاوت هاي ميان زمان واکنش ٣٠ نفر آزمودني به محرکهاي ديداري است که به شکل دو تصوير شماره يک و دو به آنها داده شده است .
٥- تحليل داده ها ٥-١- آزمون (١) همان طور که پيش تر نيز توضيح داده شد، آزمون اول اين تحقيق به اين هدف انجام شده است که دريابيم آيا ميان زمان واکنش به تصاويري که مناسب جملات حاوي گواه نماي مستقيم ديداري هستند و زمان واکنش به تصاويري که مناسب جملات حاوي گواه نماي غيرمستقيم و غيرديداري (استنتاجي) هستند، تفاوت معنيداري وجود دارد يا خير.
به اين منظور، معنيداري تفاوت زمان واکنش آزمودنيها به جملات حاوي نقل قول مستقيم و غيرمستقيم پس از شنيدن داستان مورد نظر است .
“Monitoring Changes in Cognitive Load During Reading: An Event- Related Brain Potential and Reaction Time Analysis”, Journal of Experimental Psychology, Learning, Memory, and Cognition.
Indirect Speech Activates Voices-Selective areas in Auditory Cortex”, Journal of Cognitive Neuroscience, 23: 3146-3152.