چکیده:
پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل مؤثر بر کسب مزیت رقابتی شرکتهای تعاونی استان خوزستان برای توسعة بازارهای تعاونی انجام گرفت. جامعة آماری آن را کلیة مدیران شرکتها و کارکنان تعاونیهای تولیدی استان خوزستان تشکل دادند. با استفاده از جدول کرجسی و مورگان و به روش نمونهگیری تصادفی حجم نمونه 267 نفر برآورد شد که بعد از توزیع پرسشنامه و بررسی پرسشنامههای برگشتی، تعداد 147 پرسشنامه قابل استفاده بود. روایی پرسشنامه مورد تأیید خبرگان قرار گرفت و پایایی آن با استفاده از آزمونهای مدلسازی معادلات ساختاری به روش حداقل مربعات جزئی تأیید شد. یافتههای پژوهش نشان داد که عوامل مدیریت منابع انسانی، شهرت سازمانی، وضعیت فناوری و کیفیت خدمات به ترتیب مهمترین و تأثیرگذارترین عوامل مؤثر بر مزیت رقابتی تعاونیهای تولیدیاند. از سوی دیگر، تبلیغات، مشتریمحوری و نوآوری بر مزیت رقابتی تأثیر نداشتهاند. بررسی نتایج جانبی تحقیق نشان داد که یکی از چالشهای اصلی تعاونیها، که تابع عوامل مزیت رقابتی مورد بحث در این پژوهش بوده است، فروش میباشد که موفقیت در آن بر پایداری کسب و کار تأثیرگذار است، لذا برخورداری از مزیت رقابتی بر این متغیر مهم عملکردی اثر قابل توجهی دارد.
The purpose of this study was to identify the factors affecting the acquisition of competitive advantage of cooperative companies in Khuzestan province for the development of cooperative markets. The statistical population of this research was all managers of companies and employees of production cooperatives in Khuzestan province. Using Morgan table and random sampling method, 267 samples were estimated. After distributing the questionnaire and reviewing the returned questionnaires, 147 questionnaires could be used. The data gathering tool was a questionnaire whose validity was confirmed by experts and its reliability was confirmed using structural equation modeling tests by partial least squares method. The results of this research show that, on one hand, factors of the effectiveness of HRM, organizational reputation, technology status, and quality are the most important factors of competitive advantage of production cooperatives. On the other hand, advertising, customer orientation, and innovation did not have a role in creating the competitive edge. A review of the side effects of the research showed that sales was one of the main challenges of the production cooperatives, which was highly influenced by the competitive advantage factors discussed in this study and the success in which can be affect business sustainability.Therefore, having a competitive advantage could have a significant effect on this important and functional variable
خلاصه ماشینی:
با اين مقدمه و با مرور تحقيقات انجام شده داخلي وخارجي ، هدف کلي تحقيق حاضر تعيين مزيت هاي رقابتي تعاوني هاي توليدي استان خوزستان و ارائه نکاتي براي بهبود عملکرد آنها بوده است .
لذا اين تحقيق به بررسي ميزان و نوع اثرگذاري متغيرهاي مديريت منابع انساني ، تبليغات، شهرت سازماني ، مشتريمحوري، نوآوري، وضعيت فناوري و کيفيت خدمات بر مزيت رقابتي در شرکت هاي تعاوني توليدي استان خوزستان پرداخته است .
ارزيابي روايي همگراي مدل اندازه گيري متغير AVE ميانگين انحراف استاندارد t-Values P-Values مديريت منابع انساني 0/489 0/480 0/037 13/209 0/000 تبليغات 0/625 0/564 0/106 5/882 0/000 شهرت سازماني 0/500 0/498 0/033 15/340 0/000 مزيت رقابتي 0/444 0/447 0/038 11/770 0/000 مشتري محوري 0/730 0/664 0/126 5/776 0/000 نوآوري 0/698 0/625 0/110 6/323 0/000 وضعيت فناوري 0/503 0/504 0/041 12/133 0/000 کيفيت خدمات 0/656 0/620 0/084 7/777 0/000 مأخذ: يافته هاي تحقيق دومين روايي مورد بررسي براي تأييد اعتبار مدل اندازهگيري، روايي افتراقي يا واگرا٤ بوده که يک معيار تکميل کننده است .
بررسي پايايي مدل اندازه گيري بر حسب پايايي مرکب پايايي انحراف متغير ميانگين t-values P-values مرکب استاندارد مديريت منابع انساني ٠/٨٢٦ 0/818 0/025 32/665 0/000 تبليغات 0/832 0/761 0/155 5/355 0/000 شهرت سازماني 0/872 0/869 0/015 56/665 0/000 مزيت رقابتي 0/824 0/823 0/025 32/688 0/000 مشتريمحوري 0/843 0/753 0/197 4/289 0/000 نوآوري 0/822 0/719 0/186 4/421 0/000 وضعيت فناوري 0/835 0/832 0/025 33/698 0/000 کيفيت خدمات 0/850 0/813 0/111 7/690 0/000 مأخذ: يافته هاي تحقيق بر اين اساس، براي دو شاخص آلفاي کرونباخ و پايايي مرکب ، ضرايب مورد تأييد بوده و نشان دهنده پايايي مطلوب متغيرهاي تحقيق است .