چکیده:
هدف
این پژوهش با هدف، ارایه مدلی جهت نهادینه کردن تسلط شخصی دانشجویان دانشگاهها و مراکز آموزش عالی در ایران انجام پذیرفت. پژوهش از نوع کاربردی و توصیفی، پیمایشی با دو بخش کیفی و کمی (آمیخته) میباشد. در این پژوهش از دو مرحله کیفی و کمی استفاده شد که برای مرحله کیفی ابتدا به بررسی پیشنه، مبانی نظری و ادبیات تحقیق پرداخته و مولفههای اصلی مفهوم تسلط شخصی را برای خبرگان دانشگاههای خارجی و داخلی استخراج نموده و مدل مفهومی اولیه تسلط شخصی دانشجویان بدست آمد. در مرحله کمی با توجه به اجماع نظر خبرگان مبادرت به طراحی و تدوین ابعاد، مولفهها و شاخصهای پرسشنامه محقق ساخته، جهت دانشجویان گردید.
مواد و روشها:
در بخش کیفی نمونه مشارکتکنندگان در مرحله اول، ۷ نفر از خبرگان دانشگاههای خارجی هدفمند با تدوین پرسشنامه بازپاسخ و در مرحله دوم، ۱۵ نفر از خبرگان دانشگاههای داخلی دولتی و غیردولتی، هدفمند با معیار سطح علمی دانشیار به بالا و تالیف کتابهای تخصصی مرتبط با تدوین پرسشنامه بسته پاسخ، از طریق آزمون تحلیل روایی محتوایی با شاخصهای سی وی آر و سی وی آی و تکنیک دلفی مورد سنجش کیفی قرار گرفتند. در بخش کمی نمونه آماری ۳۸۰ نفر دانشجویان دانشکدههای دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات که از طریق فرمول کوکران با سطح اطمینان ۹۵/۰درصد به روش نمونهگیری طبقهای نسبی تصادفی با پرسشنامه محقق ساخته مورد سنجش قرار گرفتند، پایایی پرسشنامه با آزمون کرونباخ صورت پذیرفت که مولفههای بخشش۸۴/۰، خودشناسی۹۰/۰، دوست داشتن خود ۸۹/۰، پیش کنشی۹۱/۰، تمرین انضباط۹۵/۰، حفظ ذهنیت مثبت۹۳/۰، باورهای خودتنظیمی فراشناختی۷۵/۰و زندگی کردن با اهداف مدون۹۴/۰ و در کل ۹۶/۰ از پایایی قابل قبول برخوردار بودند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای توصیفی و استنباطی؛ میانگین، تحلیل عاملی اکتشافی، تحلیل عاملی تاییدی، t تک نمونهای، تکنیک مدل یابی معادلات ساختاری (SEM) با نرمافزارهای SPSS۲۲ و LISREL۸. ۸ استفاده شد.
بحث و نتیجهگیری:
نتایج در مرحله کیفی با توجه به پرسشنامه بازپاسخ و بسته پاسخ با ۸ بعد و ۱۶ مولفه و ۹۵ شاخص مورد تایید و اجماع نظر خبرگان قرار گرفت و در مرحله کمی نتایج با آمار استباطی آزمون T تک نمونهای جهت بررسی وضع موجود تسلط شخصی دانشجویان، میانگین تفاوت مشاهده شده به ترتیب در مولفههای؛ ۱) باورهای خود تنظیمی فراشناختی (۴۳/۳)، ۲) خودآگاهی (۵۶/۳)، ۳) بخشش (۶۹/۳)، ۴) حفظ ذهنیت مثبت (۷۷/۳)، ۵) زندگی با اهداف مدون (۸۴/۳)، ۶) پیش کنشی (۸۸/۳)، ۷) دوست داشتن خود (۹۴/۳)، ۸) تمرین انضباط (۰۸/۴)، و در نهایت تسلط شخصی بهطور کلی (۷۷/۳)، از میانگین مورد انتظار در حد متوسط به بالا و مثبت و معنادار بدست آمد. نتایج برای ارایه مدل نهادینه کردن تسلط شخصی در دانشجویان براساس بار عاملی مرتبه دوم به ترتیب به شرح زیر بدست آمد: ۱) بعد بخشش (بار عاملی برابر با ۴۲/۰)، ۲) بعد خوداگاهی (بار عاملی برابر با ۳۷/۰)، ۳) بعد دوست داشتن خود (بار عاملی برابر با ۹۹/۰)، ۴) بعد پیش کنشی (بار عاملی برابر با ۹۷/۰)، ۵) بعد تمرین انضباط (بار عاملی برابر با ۸۲/۰)، ۶) بعد حفظ ذهنیت مثبت (بار عاملی برابر با ۹۳/۰)، ۷) بعد باورهای خودتنظیمی فراشناختی (بار عاملی برابر با ۸۱/۰)، ۸) بعد زندگی کردن با اهداف مدون (بار عاملی برابر با ۶۶/۰)، که بعد خودعاشقی بالاترین ضریب استاندارد بار عاملی و بیشترین نقش در تسلط شخصی دانشجویان دانشگاهها و پایینترین ضریب استاندارد بارعاملی و کمترین نقش در تسلط شخصی دانشجویان دانشگاهها را بعد خودآگاهی را بدست آوردند. در کل یافتهها نشان داد که مدل نهادینه کردن تسلط شخصی دانشجویان دانشگاههای ایران شامل ابعاد؛ ۱) بخشش، ۲) خودشناسی، ۳) دوست داشتن خود، ۴) پیش کنشی، ۵) تمرین انضباط، ۶) حفظ ذهنیت مثبت، ۷) باورهای خودتنظیمی فراشناختی و ۸) زندگی کردن با اهداف مدون میباشد.
Objective: This Research Aimed to Provide A Model For Institutionalizing The Personal Mastery of University Students And That of Higher Education Institutions in Iran. The Study Was Applied And Descriptive, Survey With Both Qualitative And Quantitative Parts (Mixed Method). For The Qualitative Phase of The First Study, The Theoretical Foundations, Literature of Research And The Main Components of Personal Mastery Concept Were Extracted For The Experts of Foreign And Domestic Universities to Assess. According to The Consensus of Their Opinions, A Model Was Then Designed to Develop the Dimensions, Components, And Indicators of A Researcher-Made Questionnaire.
Materials and Methods: In The Qualitative Section, The Sample of The First Stage Was of 7 Experts From Foreign Universities Targeted With The Codification of A Re-Response Questionnaire And, in The Second Stage, Was 15 Ones of Domestic And Non-Governmental Universities. Criteria For Entering Was The Scientific Level of Associate Professor-Up, And Compilation of Specialized Books Related to The Subject Under Study. Codification of The Questionnaire Was Determined Through Content Validity Analysis With CVR And CVI Indices, And The Delphi Technique Was Employed. Statistical Sample in Quantitative Part Included 380 Students of Islamic Azad University, at Science & Research Campus, Which Were Chosen Based on Cochran Formula. Sampling Method Was Relative Random Stratified. Analyzing Data Were Applied in Addition to Descriptive Statistics (Center Orientation Indicators), Inferential Tests, Exploratory Factor Analysis, Confirmatory Factor Analysis, One-Sample T-Test, Structural Equation Modeling (SEM). The Software Used Was Spss 22 And Lisrel 8.8.
Result and Discussion: Results in The Qualitative Phase Brought About 8 Dimensions, 16 Components And 95 Indicators Confirmed Through The Consensus of Experts Opinion. In The Quantitative Phase of The Results, Findings Through Sample T-Test Showed The Current Status of Students Personal Mastery. The Average Difference Observed in The Components Indicated of Forgiveness (0.42), Self-Awareness (0.37), Loving Yourself (0.99), Be Proactive (0.97), Practicing Discipline(0.82), Maintenance of A Positive Mindset(0.93), Meta Cognition Self-Regulation Believes (0.81), Living With Documented Purposes (0.66), Among Which Dimension Loving Yourself Received The Highest StAndard Coefficient of The Bar Factor And Played the Most Role in The Personal Mastery of University Students. The Lowest StAndard And Lowest Role in Personal Mastery of University Students Went For Self-Awareness. In The Whole, Findings Showed That The Model of Institutionalization of Personal Mastery of Iranian University Students Was Including Following Dimensions: Forgiveness, Self- Awareness, Loving Yourself, Be Proactive, Practicing Discipline, Maintenance of A Positive Mindset, Meta Cognition Self-regulation Believes And Living With Documented Purposes.