چکیده:
اعتیاد یک مشکل بزرگ فردی و اجتماعی است که علاوه بر عوارض جسمی و روانی، سلامت جامعه را نیز از نظر اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی مورد تهدید و آسیب قرار می دهد. عوامل متعدد خانودگی و اجتماعی در ایجاد استعداد اعتیاد و استعمال مواد مخدر نقش دارند که با شناخت آن ها می توان برنامه های پیشگیرانه را اجرا کرد. بنابراین پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه سبک های فرزند پروری والدین با استعداد استعمال مواد مخدر در دانش آموزان دختر مقطع دبیرستان شهر زابل صورت پذیرفت. روش اجرای این پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی می باشد.ابزار پژوهش شامل پرسشنامه شیوه های فرزند پروری شیفر(۱۹۶۵)، پرسشنامه استعداد اعتیاد چندوجهی مینه سوتا (MMP۱-۲)(۱۳۸۶) می باشد جامعه آماری در این پژوهش شامل ۲۵۷۳۲نفر می باشد حجم نمونه با توجه به جامعه آماری و جدول کرجسی ۱ و مورگان ۲(۱۹۷۰)برابر با ۳۶۴ نفر تخمین زده، تعداد ۳۶۴ دانش آموز و والدین(۱۸۲والدین) و (۱۸۲دختر) به عنوان نمونه در دسترس در سنجش به واسطه پرسشنامه ها شرکت نمودند.. داده های پژوهش نیز با استفاده از نرم افزار spss و آزمون ضریب همبستگی پیرسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.نتایج نشان داد بین سبک های فرزند پروری والدین با استعداد استعمال مواد مخدر در دانش آموزان دبیرستانی دختر شهرستان زابل رابطه وجود دارد. نتایج تحلیل واریانس حاصل از تفاوت میانگین استعداد استعمال مواد مخدر به تفکیک میزان تحصیلات والدین نشان می دهد که هرچه تحصیلات والدین بیشتر باشد اعتیاد در خانواده کاهش می یابد.
خلاصه ماشینی:
ارتباط سبک های فرزند پروری والدین با استعداد استعمال مواد مخدر در دانش آموزان دختر مقطع دبیرستان شهر زابل محدثه میری 1 ، محمد میر 2 1 دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی 2 دکتری فلسفه،استاد دانشگاه آزاد اسلامی چکیده اعتیاد یک مشکل بزرگ فردی و اجتماعی است که علاوه بر عوارض جسمی و روانی، سلامت جامعه را نیز از نظر اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی مورد تهدید و آسیب قرار می دهد.
بامریند روش های فرزند پروری را براساس تفاوت های آن در کنترل فرزندان متمایز کرده است اگر چه والدین ممکن است در چگونگی کنترل و اجتماعی کردن فرزندان خود با یکدیگر تفاوت داشته باشند ولی به نظر می رسد که همه والدین در تعلیم وتربیت و نظارت بر فرزندان نقش اولیه را به عهده دارند در متون اسلامی نیز به فرزند پروری فعالیت پیچیده شامل رفتارها، زمینه سازی ها، آموزش ها تعامل ها و روش هایی است که به طور مجزا و در تعامل با یکدیگر بر رشد شناختی معنوی عاطفی رفتاری در ابعاد فردی و اجتماعی تاثیر می گذارد ار دیدگاه اسلامی مسئولیت فرزند پروری در اصل به عهده پدر ومادر است حضرت علی (ع) می فرماید: والدین باید برای آ موزش و تربیت فرزندان بهترین شیوه ها را به کار گیرند همچنین رسول اکرم چهره دیگر این مسئولیت پذیری از ناحیه والدین را حق فرزند بر والدین دانسته و بر لزوم پذیرش مسئولیت آموزش و پرورش فرزند تاکید فرموده است امام صادق (ع) نیز به تاثیر والدین در بهداشت روانی، اخلاقی، شخصیتی، و اجتماعی فرزندان و نسل های بعد به آنان را به نوعی عملکرد آموزشی و تربیتی والدین منوط دانسته است تعامل میان والدین و فرزندان با روش فرزند پروری آنان ارتباط دارد و به دلیل انطباق های مداومی که در آن صورت می گیرد پدیده پویا است برای مثال: مادران و نوزادان و کودکان نو پای خود را مرتب در آغوش می گیرند و نوازش می کنند ولی به تدریج که کودکان بزرگ می شوند ابراز محبت مادر تغییر شکل پیدا می کند زیرا کودک از نظر شناختی رشد یافته و تغییر کرده است بنابراین همزمان با رشد کودکان روش ابراز محبت والدین به فرزندان از نظر شکل و فراوانی تغییر پیدا می کند (مینایی،1384:ص 215).