چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش واسطه ای سرمایه های روان شناختی در رابطه میان ادراک از رهبری
اصیل و هیجانات تدریس معلمان در میان دبیران مقطع متوسطه دوم شهر شیراز در قالب یک مدل علی
انجام شد. برای این منظور ٣٤٥ نفر از معلمان (١٥٥ مرد و ١٩٠ زن) مقطع متوسطه دوم شهر شیراز با استفاده
از روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب و به پرسشنامه رهبری اصیل آوولیو و گاردنر
(٢٠٠٥)، پرسشنامه سرمایه روان شناختی لوتانز، آوولیو و آوی (٢٠٠٧) و پرسشنامه هیجانات تدریس
فرینزل (٢٠١٠) پاسخ دادند. داده های به دست آمده از نمونه با استفاده از نرم افزار آماری LISREL و
به روش تحلیل مسیر مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش به شکل کلی نشان داد که ابعاد ادراک از
رهبری اصیل دارای اثر مستقیم و مثبت بر سرمایه های روان شناختی هستند. بعلاوه، سرمایه های روان
شناختی بر هیجانات تدریس مثبت دارای اثر مستقیم، مثبت و معنادار و بر هیجانات تدریس منفی دارای اثر
مستقیم، منفی و معنادار بودند. مطابق با یافتهها، خودآگاهی، اخلاق مداری، پردازش متوازن و شفافیت
رابطه ای از طریق نقش واسطه خوش بینی، خودکارآمدی، امیدواری و تاب آوری بر هیجانات مثبت و
منفی تدریس دارای اثر غیرمستقیم و معنادار بودند. با توجه به نتایج کلی تحلیلها، آزمون مدل پیش بینی
هیجان های تدریس بیانگر آن بود که مدل مورد مطالعه از برازش مطلوبی برخوردار است. در بحث و
نتیجه گیری به تفصیل در خصوص یافته های پژوهش صحبت خواهد شد.
خلاصه ماشینی:
يافته هاي پژوهش - تحليل مسير در اين پژوهش براي بررسي اثرات مستقيم و غيرمستقيم ابعاد ادراک از رهبري اصيل (خودآگاهي، اخلاق مداري، پردازش متوازن ، شفافيت رابطه اي) و مولفه هاي سرمايه هاي روان شناختي (خوش بيني، تاب آوري، خودکارآمدي، اميدواري) بر هيجان هاي مثبت و منفي تدريس يک مدل فرضي براساس پيشينۀ نظري و تجربي طراحي شد که در فصل اول ارائه شده است .
لازم به ذکر است که اين اثر غير مستقيم شفافيت رابطه اي بر هيجان هاي مثبت و منفي تدريس از طريق واسطه گري مولفه هاي سرمايه ٢٩٨ دوره چهارم ، شماره بيست و نهم ، پاييز ١٣٩٩ 1399 روابط ادراک از رهبري اصيل و هيجانات تدريس با تاکيد بر نقش واسطه اي سرمايه هاي روان شناختي روان شناختي (خوش بيني، تاب آوري، خودکارآمدي و اميدواري) صورت ميگيرد.
٣٠٤ دوره چهارم ، شماره بيست و نهم ، پاييز ١٣٩٩ 1399 روابط ادراک از رهبري اصيل و هيجانات تدريس با تاکيد بر نقش واسطه اي سرمايه هاي روان شناختي همچنين در خصوص اثر مستقيم و مثبت پردازش متوازن بر اميدواري ميتوان چنين استدلال کرد که هر چه معلمان بيشتر بتوانند در ديدن بازخوردهاي مثبت و منفي به نحو بهتري تعادل ايجاد کنند و به هر دو نوع از اطلاعات به عنوان فرصت هايي براي توسعه نگاه کنند، به همان نسبت بيشتر احتمال دارد که آنها نسبت به اهداف خود اميد و پشتکار بيشتري داشته و در صورت ضرورت بتوانند به منظور دستيابي به موفقيت ، مسيرهاي معطوف به اهداف را بازنگري کنند.