چکیده:
هدف این پژوهش، ساخت و اعتباریابی پرسشنامه نظام ارزشی اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی بود. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و به روش آمیخته (کیفی– کمی) انجام گردید که به شکل متوالی اکتشافی، به شیوه استقرایی و از نوع ابزارسازی و اعتبارسنجی میباشد. در بخش کیفی، جامعه آماری، اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی بودند. روش نمونه گیری هدفمند، از نوع معیار (تخصص و تجربه) و با لحاظ اشباع دادهها، براساس شیوه گلوله برفی، انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات از ابزار مصاحبه نیمه سازمان یافته استفاده شد. دادههای بدست آمده از طریق فن تحلیل مضمون، به روش کینگ و برنارد،[1] مورد تحلیل قرار گرفت. سپس با بهرهگیری از تکنیک دلفی و تشکیل گروه تخصصی30 نفره خبرگان، دسته بندی مورد تایید قرار گرفت. در مطالعه مقدماتی که بر روی 50 نفر از اعضاء هیات علمی انجام شد، مولفه هایی که بار عاملی آنها کمتر از50/0 برآورد شدند، حذف گردید. ضریب آلفای کرونباخ بدست آمده 90/0بوده که پایایی پرسشنامه را تایید نمود. پرسشنامه 68 گویهای براساس نتایج حاصله از مدل کیفی، تدوین گردید. در بخش کمی، 300 نفر از اعضاء هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس به روش طبقهای متناسب با حجم نمونه، مطابق اصول کلاین[2] انتخاب شدند. شاخص های ارزیابی اعتبار همگرا و پایایی ترکیبی ابزار سنجش ابعاد نظام ارزشی به ترتیب، بالای 50/0 و 80/0 گزارش گردید. برآورد مقادیر بار عاملی مقولهها و معرفهای هر بعد، در سطح 001/0 معنیدار بود و ابزار سنجش از اعتبار عاملی لازم برخوردار گردید.
[1] King & Bernard
[2] Kline
The purpose of this study was to construct and validate the value system questionnaire of the faculty members of Azad University. This research was applied in terms of purpose, applied and in a mixed (qualitative-quantitative) way, which is exploratory sequentially, inductive method and instrumentation and validation type. In the qualitative section, the statistical population was the faculty members of the Islamic Azad University. Targeted sampling method was selected by criterion type (expertise and experience) and in terms of data saturation, based on snowball method. A semi-organized interview tool was used to gather information. The data were analyzed by King and Bernard's method of thematic analysis. Then, using Delphi technique and forming a specialized group of 30 experts, the classification was approved. In a preliminary study of 50 faculty members, the components whose operating load was estimated to be less than 0.50 were removed. Cronbach's alpha coefficient was 0.90, which confirmed the reliability of the questionnaire. The 68-item questionnaire was developed based on the results of the qualitative model. In the quantitative section, 300 faculty members of the Azad University of Fars Province were selected in accordance with the principles of Klein in a class-based manner appropriate to the sample size. The convergence validity and combined reliability validation indicators of the value system dimensions measurement tools were reported to be above 0.50 and 0.80, respectively. Estimation of the factor load values of each dimension was significant at the level of 0.001 and the measuring instrument enjoyed the necessary factor validity.