چکیده:
هدف
اختلال یادگیری ویزه ، اختلالی است که توانایی فهمیدن، یا استفاده کردن از زبان نوشتاری، انجام دادن محاسبات ریاضی هماهنگ کردن حرکات یا توجه مستقیم را تحت تاثیر قرار می دهد. مداخلات و روش های آموزشی و درمانی مختلفی که برای درمان و بهبود اختلال یادگیری خاص به کار گرفته شده است؛ گاه اثربخشی مناسبی از خود نشان داده و در برخی موارد اثربخشی کافی نداشته و یا نتایج متناقض بوده است. بنابراین به منظور ترکیب نتایج تحقیقات قبلی و حل تناقضات و نیز دست یابی به نتیجه گیری کلی استفاده از فراتحلیل لازم به نظر می رسد.
روش
جهت نیل به اهداف پژوهش با بهره گیری از روش فراتحلیل، از نتایج کمی ۱۲۸ پژوهش منتخب، که با توجه به ملاک های ورود و خروج و بهره گیری از کلیدواژه های تعیین شده از طریق دانشگاه های معتبر سراسر کشور و بانک های اطلاعاتی مختلف کشور به دست آمده بود، استفاده گردید و درمجموع ۶۲۳ اندازه اثر اولیه به دست آمده و با نرم افزار CMA۲ مورد تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
نتایج تحلیل نشان داد که مقدار اندازه اثر ترکیبی اثربخشی مداخلات آموزشی و درمانی بر اختلالات یادگیری ۱.۱۳، و پس از تفکیک به متغیرهای پیامد چندگانه مقدار اندازه اثر ترکیبی برای اختلال خواندن ۰/۸۰، اختلال نوشتن ۰/۹۴، اختلال ریاضی ۱.۰۵ می باشد که تمامی این اندازه اثرها معنی دار می باشد(۰/۰۰۱≤P).
نتیجه گیری
مقادیر اندازه های اثر ترکیبی را بر اساس ملاک کوهن نشان گر اثربخشی در حد بالای مداخلات آموزشی و درمانی می باشند. همچنین این مطالعه تلویحاتی را برای استفاده از مداخلات مختلف جهت بهبود اختلال یادگیری ویژه را به دنبال دارد.
Objective
specific Learning disorder is disturbance that affect the ability to understand or use written language, perform mathematical calculations, coordinate movements, or direct attention. Interventions and different educational and therapeutic interventions for the treatment and improvement of learning disorders have sometimes proved to be effective and, in some cases, have not been sufficiently effective or contradictory. Therefore, the meta-analysis was used to combine the results of previous research and to solve the contradictions and to obtain a general conclusion.
Methods
In order to achieve the research purpose with use of meta-analysis method, from quantitative results 128 selected research, which was obtained according to the criteria for entering and leaving and utilizing the keywords defined through reputable universities in country and different databases in country. in total, 623 primary effect size were obtained and analyzed with CMA2 software.
Results
The results of the analysis showed that amount of combined effect size of the educational and therapeutic interventions on learning disorders was 1/13, and after dividing into multiple outcome variables, the size of the combined effect size for reading disorder, 0/80 writing disorder, 0/94, mathematical disorder 1/05 all of these effects size are significant (p≤0.001).
Conclusion
Combined effects sizes based on Cohenchr('39')s criterion can be interpreted in two fixed and random models which suggests effectiveness of educational and therapeutic interventions. This study also explains the implications for using different interventions to improve specific learning disorder.