چکیده:
در سادهترین تعریف، سبک اشاره دارد به شیوۀ بیان در نوشتن یا سخن گفتن که توسط فردی معین و برای هدفی خاص، بهکار گرفته می شود. براساس این تعریف، غزالی در منجیات صاحب سبک و ایدئولوژی خاص خود است که از باورهای زبانی و فکری او نشات می گیرد، بهطوریکه آشنایی با سبک هر نویسنده می تواند ما را در بررسی اثر او، یاریگر باشد. در این پژوهش با روش توصیفی - تحلیلی و با رویکرد تحلیل گفتمان، به بررسی ربع منجیات غزالی در کیمیای سعادت پرداخته می شود. بررسی این ربع نشان می دهد که غزالی در نثر ساده و روان این اثر، علاوه بر طرح مباحث عرفانی و سیر و سلوک عملی، به مسایل تعلیمی نیز پرداخته است. سبک او در منجیات، عرفانی، تشویق و ترغیب به آخرتگرایی و سیر به سوی حق است. او در این روند از حد اعتدال و مذهب عدول می کند و همین امر او را صاحب ایدئولوژی و سبک خاص می کند. هدف پژوهش این است که، سبک منجیات غزالی را با رویکرد تحلیل گفتمان ارایه دهد و نشان دهد که این شیوه در بررسی سبک نویسندگانی که آثارشان کارکرد اخلاقی و عرفانی دارد، ابرار مناسبی است.
خلاصه ماشینی:
در این تحقیق با رویکرد تحلیل گفتمان به بررسی ربع منجیات از کیمیای سعادت غزالی میپردازد و پرسش اصلی پژوهش این است که چه عاملی غزالی را در منجیات، صاحب سبک و ایدئولوژی خاص نموده است؟ با این فرض که با طرح روشی مبتنی بر تحلیل گفتمان میتوان بیان کرد که شیوۀ عرفانی و افراطی غزالی در طرح مباحث روزمره، او را صاحب سبک خاص میکند در پژوهش حاضر روش سبکی نویسنده به کار گرفته میشود و مضامینی که غزالی با سبک خاص خود افراد را سوق به سیر و سلوک میدهد؛ بررسی میگردد..
در پژوهش حاضر سعی بر این است که به پرسشهای زیر پاسخ داده شود: -با توجه به رویکرد تحلیل گفتمان، آیا سبک غزالی در ربع منجیات برای آخرت گرایی مختص عوام هست یا خواص؟ -چه عاملی غزالی را صاحب سبک و ایدیولوژی خاص نموده است؟ ضرورت و اهمیت تحقیق طرح مباحثی که مربوط به ترغیب و تشویق به آخرتگرایی است در اکثر متون عرفانی و اخلاقی، از اهمیت بسزایی برخوردار است این مباحث با سبکها و روشهای متفاوتی از سوی نویسندگان آثار، ارایه شده است به طوری که اهمیت این تحقیق نیز از این جنبه نشأت میگیرد که در جلوگیری از انحراف انسانها و مانع از دنیاگرایی آنها میشود غزالی با ارایۀ راهکارهای مناسب و با توجه به سبک و شیوۀ خاص خود، افراد را به سوی خداوند و آخرتگرایی سوق میدهد و آنها را از غرق شدن در تجملات دنیایی باز میدارد.