چکیده:
نوع رفتار رسانههای هر کشور در مواجهه با بحرانهای طبیعی و غیرطبیعی یکی از موضوعات مهم در امر مدیریت بحران است. فقدان وحدت رویه در عملکرد رسانهها عموماً و رسانههای دولتی به طور خاص در شرایط بحرانی مدیریت افکار عمومی را با چالش مواجه میسازد. در این پژوهش با طرح این سوال که عملکرد رسانههای دولتی ایران در یک هفته اول بحران کرونا چگونه بوده تلاش شده تا با ارائه یک چارچوب مفهومی و تبیین «نقش رسانهها در بحران»، عملکرد سه خبرگزاری دولتی ایرنا، صداوسیما و فارس واکاوی شود. بدینمنظور با بهرهمندی از روش تحلیل محتوا، عملکرد سه خبرگزاری فوق در موضوع نوع راهبرد انتخابی برای مواجهه با بحران مورد بررسی قرار گرفت. یافتهها نشان میدهد اگرچه متغیر مهم انتخابات دوم اسفند 1398 در اتخاذ راهبردهای متفاوت توسط این خبرگزاریها اثر داشته اما هر سه خبرگزاری (البته با تفاوتهای معنادار) بعد از گذشت چند روز از آغاز بحران از راهبرد «منفعل(بحرانگریزی)» به سمت اتخاذ راهبرد «فعال(بحرانپذیری)» تغییر جهت دادهاند.
The behavior of the media in any country in the face of natural and unnatural crises is one of the important issues in crisis management. The lack of uniformity in the performance of the media in critical situations challenges the management of public opinion. In this study, by asking the question of how the Iranian state media performed in the first week of the Corona crisis, an attempt was made to provide a conceptual framework and explain the "role of the media in the crisis", the performance of three state news agencies IRNA, IRIB AND FNA Be investigated. For this purpose, using the quantitative content analysis method, the performance of the above three news agencies on the type of strategy chosen to deal with the crisis was examined. The findings show that all three news agencies, from a few days after the onset of the crisis, shifted from a "passive" strategy to an "active" strategy and mobilized most of their capacities to control the crisis.
خلاصه ماشینی:
یافتـه هـای پـژوهش نشـان میدهد که اگرچه متغیر مهم برگزاری انتخابـات دوم اسـفند ١٣٩٨ در اتخـاذ راهبردهای متفاوت توسط این خبرگزاری ها تأثیرگـذار بـوده اسـت ، هـر سـه خبرگزاری (البته با تفاوت هـای معنـادار) پـس از گذشـت چنـد روز از آغـاز بحران ، از راهبرد «منفعـل (بحـران گریـزی )» بـه سـوی اتخـاذ راهبـرد «فعـال (بحران پذیری)» تغییر جهت داده اند.
البته دربارةٌ نوع عملکرد رسانهها دراین باره» اثر قابل توجهی منتشر نشده است؛ بااینحال» در ادامه پس از بررسی برخی از آثار مرتبط با نقش رسانهها در بحران تلاش چگونگی رویارویی رسانههای دولتی ایران با بحران 5 کرده ایم برخی از جدیدترین کتاب های مربوط به موضوع کرونا را مرور کنیم .
ورای اینکه این ویروس از چه زمانی وارد کشور شده است ، این پژوهش بـا درنظـر گرفتن زمان اعلان رسمی ابتلای برخی از شهروندان به این ویروس از تاریخ سـیام بهمن ، سعی دارد نوع بازنمایی اخبار مربوط به این بحـران را در سـه رسـانه دولتـی خبرگزاری جمهوری اسلامی ایـران (ایرنـا)، خبرگـزاری صداوسـیما و خبرگـزاری فارس ، تا یک هفته پس ازآن (ششم اسفند ١٣٩٩) بررسی کند.
این عملکرد خبرگزاری صداوسیما آنجا بیشتر موردتوجه قرار میگیرد که بـدانیم ، روزهـای سـیام بهمـن و اول و دوم اسفند، هم زمان با روزهای برگزاری انتخابات مجلس شورای اسـلامی در سراسر کشور بوده و شاید در نگاه نخست انتظار مـیرفـت ، ایـن خبرگـزاری بـرای افزایش مشارکت در انتخابات مجلس بیشتر راهبرد انفعالی را اتخاذ کند، اما داده های موجود نشان میدهد، اخبار ناظر بر پذیرش بحران در قیـاس بـا مطالـب نفـیکننـده بحران ، دست کم در روز پیش از انتخابـات ، حجـم بیشـتری را بـه خـود اختصـاص داده اند (نمودار شماره ٢).