چکیده:
شخصیّت مهمترین پایه و اساس هر داستان است که نقش مهمّی در انتقال طرح و تم داستان دارد. داستان بر مدار آن میچرخد و بدون شخصیّت هیچ داستانی شکل نمیگیرد. بیژن نجدی از جمله رماننویسان بزرگ دوره معاصر است که رمان «یوزپلنگانی که با من دویدهاند» از مشهورترین و ماندگارترین رمانهای وی در ادب فارسی است که از فصاحت و بلاغت بسیاری برخوردار است. در هنر نقاشی نیز یکی از سوژههای مورد توجه شخصیتها و مسائل مربوط به آن است و محمدباقر آقامیری از نقاشان معاصر در این زمینه دارای آثاری است. در این پژوهش با تکیه بر روش توصیفی– تحلیلی، انواع شخصیّت از نظر ساختار، شیوههای شخصیّتپردازی، زاویه دید، زمان و نمودهای بکار رفته از لحاظ بیرونی و درونی شخصیّتها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. یافتههای این پژوهش حاکی از این است که رمان بیژن نجدی شخصّیت محور است و بیشترین تأکید آن بر روی شخصیّتهای اصلی داستانها میباشد. از لحاظ شیوههای شخصیّتپردازی، نویسنده بیشتر از روش غیرمستقیم سود جسته است. اکثریت شخصیّتهای اصلی این رمان، شخصیّتهای ایستا هستند. تطبیق این نوع شخصیتپردازی با آثار محمدباقر آقامیری نشاندهنده وجوه تشابه از نظر توجه به شخصیت و ابعاد آن است.
اهداف پژوهش
1.بررسی جنبههای مختلف شخصیتپردازی در رمان بیژن نجدی.
2.تطبیق شخصیتپردازی در رمان بیژن نجدی و نقاشی سنتی معاصر با تأکید بر آثار محمدباقر آقامیری .
سؤالات پژوهش
1.شخصیتپردازی چه نقش و جایگاهی در رمانهای بیژن نجدی دارد؟
2.شخصیتپردازی در رمان و نقاشی سنتی معاصر ایران چه ویژگیهایی دارد؟
Character is the most central foundation of any story that plays an imperative role in conveying the plot and theme of the story; hence a story revolves around character and no story is formed without it. Bijan Najdi is one of the great novelists of the contemporary period that the novel "Cheetahs who ran with me" is one of his most famous and enduring novels in Persian literature, which has a lot of eloquence and rhetoric. In the art of painting, one of the subjects is considered by the characters and related issues, and Mohammad Baqer Aghamiri, one of the contemporary painters, beholds works in this field. In this research, based on descriptive-analytical method, personality types in terms of structure, characterization methods, perspective, time and manifestations used externally and internally of the characters have been analyzed. The findings of the research indicate that Bijan Najdi's novel is character-oriented and its greatest emphasis is on the main characters of the stories. In terms of characterization methods, the author has benefited more from the indirect method. The majority of the main characters in this novel are static characters. The adaptation of this type of characterization to the works of Mohammad Baqer Aghamiri shows the similarities in terms of attention to personality and its dimensions. Research aims: 1. A study of the diverse aspects of characterization in Bijan Najdi's novel. 2. Adaptation of characterization in Bijan Najdi's novel and traditional contemporary painting with emphasis on the works of Mohammad Baqer Aghamiri. Research questions: 1. What is the role and place of characterization in Bijan Najdi's novels? 2. What are the features of characterization in traditional Iranian contemporary novels and paintings?