چکیده:
زمینه: مدرسه به عنوان نهادی که بیشترین ساعات عمر انسان را در اختیار دارد در بروز رفتارهای خلاق افراد بسیار نقشآفرین است. بنابراین، ایجاد محیط و فضای مساعد برای رشد وپرورش خلاقیت یادگیرندگان بعنوان یک نیاز ضروری بیش از پیش در مدارس کشور بهویژه در دوره ابتدایی احساس میشود. هدف: پژوهش حاضر، طراحی الگوی مدرسه خلاق برای دوره ابتدایی و اعتباربخشی آن از دیدگاه متخصصان بود. روش پژوهش: ترکیبی از نوع اکتشافی متوالی(کیفی-کمی) بود. روش پژوهش در فازکیفی از نوع مطالعات تطبیقی- اسنادی و در فاز کمی از نوع پژوهشهای توصیفی- پیمایشی با استفاده از تکنیک دلفی بود. روش نمونهگیری در هر دو فاز هدفمند بود. بدین صورت در مرحله اول پژوهش، منابع مکتوب (اسناد، مقالات و کتب) مرتبط با موضوع به تعداد 283 به روش تحلیل محتوای استقرایی و با استفاده از نرم افزار ATLAS.ti و رویکرد NCT مورد تحلیل قرار گرفتند. در مرحله دوم پرسشنامه 12 سوالی محقق ساخته در میان متخصصان برنامه درسی و حوزهی خلاقیت توزیع شد و دادهها با استفاده از نرم افزار Excel2010و spss19 مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفتند. یافته ها: نتایج مرحله اول نشان داد که مدرسه خلاق دارای شش بعد و سی مولفه است. بعد برنامه درسی خلاق دارای نه مولفه؛ بعد دانشآموز خلاق دارای سه مولفه؛ بعد خانواده خلاق دارای پنج مولفه؛ بعد معلم خلاق دارای پنج مولفه؛ بعد مدیر خلاق دارای چهار مولفه و بعدفرهنگ خلاق دارای چهار مولفه بود. همچنین نتایج اعتباربخشی الگوی طراحی شده براساس نظر متخصصان برنامه درسی و خلاقیت مناسب بوده و آن را مطلوب دانسته اند.
School as an institution that has the most valuable time of human life is very effective in the emergence of creative behaviors. Therefore, creating a suitable environment and a good environment for the growth and creativity of learners is felt as a necessary need more than before in our country, especially in the elementary school. The aim of this study was to design a creative school model for the elementary school and to validate it from the perspective of specialists. The research method was a combination of sequential exploratory (qualitative-quantitative).The research method in this qualitative phase was comparative-documentary and in the quantitative phase was descriptive-survey research using Delphi technique. Sampling method was purposeful in both phases. Therefore, in the first phase of the research, 283 written documents (documents, articles and books) related to the subject were analyzed based on inductive content analysis using ATLAS.ti software and the approach of NCT. In the second phase, a questionnaire containing 12 questions which was designed by the researcher was distributed among experts in the curriculum and creativity field. Data were analyzed using Excel 2010 and SPSS 19. The results of the study showed that the creative school has six dimensions and three components. The dimension of creative curriculum contained nine components, the dimension of creative students contained three components; the dimension of creative family had five components; the dimension of creative teacher contained five components; the dimension of creative principal contained four components; the dimension of creative culture contained four components. Moreover, the results of model validation based on the opinion of curriculum experts and the creativity was desirable.
خلاصه ماشینی:
دیوزیــوز، اولــدزکا و کاروســکی ٢ (٢٠١٣) در پژوهشــی بــا / هدف تـأثیر کتـاب هـای نقاشـی بـر تحریـک تفکـر خـلاق و تخیـل ، بعـد از بـارش مغـزی و مشارکت آن هـا در بیـان ایـده هـا، وظیفـه کـودک ایـن بـود کـه بـا توجـه بـه ایـده هـایی کـه در ذهــن دارد نقاشــی را تکمیــل کنــد، ایــن مطالعــه تــأثیر مثبــت برنامــه را بــر رشــد تخیــل خــلاق و تفکــر واگــرای کودکــان ٤-٦ ســاله نشــان داد.
از آن جــایی کــه اکثریــت پــژوهش هــای قبلــی بــر شناســایی عوامــل مــوثر بــر خلاقیــت یادگیرنــدگان و معلمــان متمرکــز بــوده اســت ، ایــن مطالعــه بــر بهبــود مدرســه خــلاق از طریــق طراحــی الگــوتمرکز دارد، زیــرا مــدارس بــه عنــوان واحــدهای علمــی آمــوزش و پــرورش ایــن رســالت را برعهــده دارنــد کــه تســهیل کننــده مســیر خلاقیــت در / جوامــع بشــری باشــند.
بعـد برنامـه درسـی خـلاق دارای نـه مؤلفـه (اهـداف برنامــه درسـی، محتــوای برنامــه درسـی، راهبردهــای یـاددهی- یــادگیری، مــواد و منــابع آموزشــی، فعالیــت هــای یــادگیری یادگیرنــدگان ، گــروه بنــدی یادگیرنــدگان ، فضــا، / زمــان و ارزشــیابی)؛ بعــد دانــش آمــوز خــلاق دارای ســه مؤلفــه (بــاور شــناختی-فکــری، نگرشـــی-علاقـــه ای، رفتـــاری-عملکـــردی)؛ بعـــد خـــانواده خـــلاق دارای پـــنج مؤلفـــه (موقعیـــت اقتصـــادی- اجتمـــاعی، تحصـــیلات والـــدین ، جوعـــاطفی خـــانواده ، ســـبک فرزنــدپروری، نگــرش نــوین والــدین )؛ بعــد معلــم خــلاق دارای پــنج مؤلفــه (رهبــری کــلاس درس ، تفکــر درکــلاس درس ، شــیوه پــاداش دهــی، شخصــیت معلــم ، دانــش و مهــارت هــای حرفــه ای)؛ بعــد مــدیر خــلاق دارای چهــار مؤلفــه (ســبک مــدیریت ، نگــاه خلاقانــه ، توســعه خلاقیــت در معلمــان ، روابــط و تعامــل انســانی) و بعــد فرهنــگ خــلاق دارای چهـــار مؤلفـــه (مشـــارکت ، اســـتقبال از خلاقیـــت ، روحیـــه پژوهشـــگری، آزادی اندیشـه و عمـل ) بـود.
Horng, Hong, ChanLin, Chang & Chu معلمــان بــه منظــور پــرورش خلاقیــت در یادگیرنــدگان نیازمنــد "دانــش ومهــارت هــای حرفــه ای" هســتند.