چکیده:
ﺗﺠﺎریﺳﺎزی فرآﯾﻨﺪی اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﻪوسیله آن داﻧﺶ، ﻣﻬﺎرت و اﺧﺘﺮاع ﺗﻮﻟﯿﺪ ﺷﺪه در داﻧﺸﮕﺎهها در دﺳﺘﺮس و ﻣﻮرد ﺑﻬﺮهﺑﺮداری سازمانها و ﺟﺎﻣﻌﻪ ﻗﺮار ﻣﯽﮔﯿﺮد. تجاریسازی تحقیقات و دانش تولیدی، فعالیتی اجتنابناپذیر در راستای جبران هزینه های تحقیق و توسعه مراکز تحقیقاتی دولتی و خصوصی کشور به شمار میآید که میتواند علاوه بر فراهم آوردن امکان سرمایه گذاری در فناوریهای بهتر و پیشرفته تر برای محققان و موسسات عرضه کننده دانش، به توسعه یافتگی کشور و رقابتپذیر شدن آن در کلیه صنایع به ویژه صنایع پیشرفته کمک شایانی نماید. در واقع برای تقویت عملکرد اقتصادی، تمرکز استراتژی سیاستمداران بر برنامه های نوآوری، توسعه فناوری و تجاریسازی قرار دارد. اهمیت این دیدگاه به قدری است که بسیاری از کشورها به نقش آن در توسعه پی برده اند و آن را در راس برنامه ها و سیاستهای علمی خود قرار داده اند. دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی این کشورها، تجاری سازی تحقیقات و کسب درآمد از فعالیتهای تحقیقی را جزء اولویت های خود قرار داده اند تا هم نقشی را در رشد و پیشرفت کشور ایفا کنند و هم بودجه مورد نیاز را برای ادامه و گسترش تحقیقات فراهم کنند.
خلاصه ماشینی:
تجاریسازی دانش؛ معرفی، ضرورت و الزامات پری فهندژ سعدی 1 ، سوسن نعمت اللهی 2 1 دانشجوی کارشناسی علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان شیراز (نویسنده مسئول) 2 سرپرست دانشگاه فرهنگیان شیراز کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی چکیده ﺗﺠﺎريﺳﺎزي فرآﯾﻨﺪي اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﻪوسیله آن داﻧﺶ، ﻣﻬﺎرت و اﺧﺘﺮاع ﺗﻮﻟﯿﺪ ﺷﺪه در داﻧﺸﮕﺎهها در دﺳﺘﺮس و ﻣﻮرد ﺑﻬﺮهﺑﺮداري سازمانها و ﺟﺎﻣﻌﻪ ﻗﺮار ﻣﯽﮔﯿﺮد.
ﺑﺮای دﺳﺘﯿﺎﺑﯽ ﺑﻪ اﯾﻦ ﻫﺪف، ﭘﺎرک ﻋﻠﻤﯽ، ﺟﺮﯾﺎن داﻧﺶ و ﻓﻨﺎوری را در ﻣﯿﺎن داﻧﺸﮕﺎهﻫﺎ، ﻣﺆﺳﺴﻪﻫﺎی ﺗﺤﻘﯿﻖ و ﺗﻮﺳﻌﻪ، ﺷﺮﮐﺖﻫﺎی ﺧﺼﻮﺻﯽ و ﺑﺎزار ﺑﻪ ﺣﺮﮐﺖ اﻧﺪاﺧﺘﻪ و ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﻣﯽﮐﻨﺪ و رﺷﺪ ﺷﺮﮐﺖﻫﺎی ﻣﺘﮑﯽ ﺑﻪ ﻧﻮآوری را از ﻃﺮﯾﻖ ﻣﺮﮐﺰ رﺷﺪ و ﻓﺮآﯾﻨﺪﻫﺎی زاﯾﺸﯽ ﺗﺴﻬﯿﻞ ﻣﯽکند (لین و البرت 1 ، 20 > نتیجهگ > تعاریف متعددی برای تجاری سازی دانش بیان شده است اما از بین این تعاریف طبق بررسی های انجام شده فرآیند تجاریسازی همان فرآیند انتقال دانش و تکنولوژی از دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی به صنایع موجود یا کسب و کارهای جدید است می باشد.
نهادینه نمودن تجاریسازی تحقیقات دانشگاهی، ملزومات و پیششرطهایی از این دست را میطلبد: برخورداری از ظرفیت تحقیق و توسعه، فرهنگ نهادی نوآورانه، منابع مالی و انس Lin & Albert مدیریت تسهیلگرایانه، نظام پاداش برانگیزاننده و سازکارهای پیوند مقتضی با بخش خصوصی یکی از دلایل و همچنین ضرورت های تجاری سازی دانش این می باشد که امروزه در عرصه اقتصاد، توليد دانش در كنار انتشار موفق آن و كاربرد مؤثر آن در عرصه توليد به يک هدف جهاني تبديل شده است.