چکیده:
هدف از این پژوهش بررسی رابطه بین تابآوری و ویژگیهای جمعیتشناختی در میان معلمان زن شهرستان جوین است. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و یک پژوهش توصیفی از نوع طرحهای همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر، شامل 700 معلم زن در مقاطع مختلف تحصیلی در شهرستان جوین بودند که 257 نمونه بر اساس فرمول نمونهگیری کوکران انتخاب شدند و با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای از سه مقطع تحصیلی ابتدایی (98 نفر)، دورۀ اول متوسطه (70 نفر) و دورۀ دوم متوسطه (89 نفر) انتخاب گردیدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای فرسودگی شغلی مسلش (1991) و تابآوری کانر و دیویدسون (2003) استفاده گردید. همچنین دادهها به وسیله نرمافزار SPSS نسخه 22 و روشهای آمار توصیفی و استنباطی مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت.
نتایج پژوهش نشان داد که بین تابآوری و فرسودگی شغلی رابطه معنادار منفی وجود دارد. همچنین بین سابقه کاری و فرسودگی رابطه معنادار مثبت وجود دارد اما بین مقطع شغلی و فرسودگی شغلی رابطه معنادار منفی وجود دارد. در نهایت نتایج پژوهش نشان داد که تابآوری و برخی ویژگیهای جمعیتشناختی در فرسودگی شغلی نقش مهمی دارند.
Burnout is one of the most important factors in reducing efficiency and job satisfaction that causes physical and psychological complications in teachers. The aim of this study was to investigate the relationship between resilience and demographic characteristics among female teachers in Joven. The present study was an applied research in terms of purpose and a descriptive study with a correlational design. The statistical population of the study included 700 female teachers in different educational levels in Joven city. 257 teachers were selected as the sample based on the Cochran sampling formula and using stratified sampling method from three levels of elementary schools (98 people), junior high schools (70 people) and the high schools (89 people). The Maslash (1991) burnout and Connor and Davidson (2003) resilience questionnaires were used to collect data. The data were analyzed via descriptive and inferential statistical methods, using SPSS software version 22. The results showed that there is a significant negative relationship between resilience and burnout. There is also a significant positive relationship between work experience and burnout, but there is a significant negative relationship between job level and burnout. The results showed that resilience and some demographic characteristics play an important role in burnout.
خلاصه ماشینی:
بررسی رابطه بین تابآوری و ویژگیهای جمعیتشناختی با فرسودگی شغلی در معلمان زن شهرستان جوین مسعود صالحی1* Investigating the Relationship Between Resilience and Demographic Characteristics with Burnout in Female Teachers in Jovein Masood Salehi1* تاریخ دریافت: 30/07/1399 چکيده .
بر این اساس باردل، مددلو، حسینپور و ولیزاده (1398) در پژوهش کیفی که بر روی 20 معلم زن و مرد اجرا کردند نشان دادند فشار عصبی، خسته شدن و فشار محیطی ناشی از منابع مختلف مانند ویژگیهای محیط کاری، مشکلات اقتصادی، مدیران مدارس، همکاران و دانشآموزان و اولیای آنان از مهمترین دلایل فرسودگی شغلی در معلمان است.
از جمله مهمترین ویژگیهای شخصیتی که باعث سازگاری مؤثر در برابر استرس میشود، تابآوری 4 است Bianchi Mojsa- Kaja, Golonk, Marek Alarcon, Eschlemen, Bowling Resilience که اولین بار توسط اسمیت و وارنر 1 (1992) در روانشناسی رشد مطرح گردید.
در پژوهش لایو، یوان و چان 6 (2005) که بر روی 220 معلم هنگکنگ انجام شد نتایج نشان داد که متغیرهایی مانند سابقه کاری و سن از مهمترین عوامل تأثیرگذار بر فرسودگی Day, Gu Buric, Sliskovic, Penezic Richards, Templin, Graber Capri, Guler Shaheen, Mahmood Lau, Yuen, Chan شغلی در معلمان است.
علاوه بر این در پژوهش رستمی، نوروزی، زارعی، امیری و سلیمانی (1387) که بر روی 127 معلم زن و مرد اجرا شد نتایج نشان داد بین تابآوری و سلامتروان در معلمان رابطه معنادار و مثبتی وجود دارد و تابآوری نقش مهمی در کاهش فرسودگی شغلی معلمان داشته است.