چکیده:
در عصر حاضر با ظهور روشهای یادگیری نوین، یادگیری خرد به موجب سهولت در دسترسی و کاربرد، تک محوری بودن، قابلیت شخصی سازی و دستکاری توسط فراگیر، یادداری طولانی تر اطلاعات، انعطاف پذیری محتوا، و سهولت در به روز رسانی، تسلط فراگیران بر موادآموزشی و در نتیجه تعامل بیشتر فراگیر با محتوای یادگیری محبوبیت زیادی را در حوزه آموزش کسب نموده است. از این رو هدف پژوهش مطالعه تحلیلی یادگیری خرد و کسب دیدگاههای اساتید و دانشجویان دکتری رشته تکنولوژی آموزشی در مورد یادگیری خرد بود. به این منظور از بین تمامی اساتید و دانشجویان رشته تکنولوژی آموزشی به عنوان جامعه پژوهش، با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس 24 نفر از اساتید و 65 نفر از دانشجویان دکتری رشته تکنولوژی آموزشی به عنوان نمونه پژوهش انتخاب گردید. ابزار اندازهگیری عبارت بود از پرسشنامه محقق ساخته ارزیابی دیدگاه اساتید و دانشجویان رشته تکنولوژی آموزشی نسبت به یادگیری خرد. پس از توزیع پرسشنامه مذکور بین اساتید و دانشجویان و گرداوری دادههای پژوهش، با استفاده از روشهای آمار توصیفی و استنباطی این دادهها مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که به صورت کلی نگرش اساتید و دانشجویان رشته تکنولوژی آموزشی نسبت به یادگیری خرد مطلوب است. همچنین نتایج حاکی از تفاوت این دو گروه با هم داشت. به این معنا که نگرش اساتید نسبت به دانشجویان نسبت به یادگیری خرد مثبت تر بود.
In the present age, with the advent of new learning methods, micro-learning due to ease of access and
application, uniaxiality, the ability to personalize and manipulate by the learner, longer information retention,
content flexibility, and ease of updating, learners' mastery on educational materials and as a result, more
comprehensive interaction with learning content has gained great popularity in the field of education. Therefore,
the purpose of this research was to study analytical micro-learning and to obtain the views of professors and PhD
students in the field of educational technology about micro-learning. For this purpose, among all professors and
students in the field of educational technology as a research community, 24 professors and 65 doctoral students
in the field of educational technology were selected as a research sample using the available sampling method.
The measurement tool was a researcher-made questionnaire evaluating the attitudes of professors and students in
the field of educational technology towards micro-learning. After distributing the questionnaire among
professors and students and collecting research data, these data were analyzed using descriptive and inferential
statistical methods. The results showed that in general, the attitude of professors and students in the field of
educational technology towards learning micro is desirable. The results also showed the difference between the
two groups. In other words, the attitude of teachers towards students was more positive towards learning micro.
خلاصه ماشینی:
مطالعه تحلیلی یادگیری خرد و کسب دیدگاههای خبرگان رشته تکنولوژی آموزشی فرزانه جباری1، حسن رستگار پور2 1 کارشناسی ارشد تکنولوژی آموزشی دانشگاه خوارزمی تهران 2 دانشیار گروه تکنولوژی آموزشی دانشگاه خوارزمی تهران چکیده در عصر حاضر با ظهور روش های یادگیری نوین، یادگیری خرد به موجب سهولت در دسترسی و کاربرد، تک محوری بودن، قابلیت شخصی سازی و دستکاری توسط فراگیر، یادداری طولانی تر اطلاعات، انعطاف پذیری محتوا، و سهولت در به روز رسانی، تسلط فراگیران بر موادآموزشی و در نتیجه تعامل بیشتر فراگیر با محتوای یادگیری محبوبیت زیادی را در حوزه آموزش کسب نموده است.
نتایج پژوهش نشان داد که به صورت کلی نگرش اساتید و دانشجویان رشته تکنولوژی آموزشی نسبت به یادگیری خرد مطلوب است.
اما از آنجایی که با تاکید بر شاخصها توصیفی نمی توان با اطمینان این میانگین را به عنوان نگرش مثبت اساتید و دانشجویان نسبت به یادگیری خرد قلمداد کرد، از آزمون استنباطی تی تک نمونه ای برای آزمون تفاوت بین میانگین به دست آمده با میانگین فرضی 3 (میانگین پرسشنامه در طیف لیکرتی) و در قالب فرض اول پژوهش استفاده شد.
همانگونه که یافتههای پژوهش مربوط به فرضیه دوم نشان داد، نگرش هر دو گروه دانشجویان و اساتید رشته تکنولوژی آموزشی نسبت به یادگیری خرد و بکارگیری آن در فرایند آموزش مثبت و بالاتر از میانگین بود.
همچنین نتایج این پژوهش به ما در رابطه با نگرش اساتید و دانشجویان رشته تکنولوژی آموزشی نسبت به یادگیری خرد بینشی جدید می دهد.