چکیده:
انسان از ابتدای وجود خود، همواره موجودی کنجکاو، پرسشگر و به دنبال اهدافی بوده که او را به مقصد متعالی خویش برساند، اما اینکه مقصد چیست، کجاست و کیست خود مسئله ای مهم است و انسان را در زندگی کنجکاوتر و هدفمندتر می سازد. مولوی بر این باور است که ساختار باورهای انسان متأثر از ویژگیهای اخلاقی او شکل میگیرد و آلودگیهای اخلاقی، معرفت بشر را به انحراف میکشد. هدف از انجام این پژوهش بررسی دلالتهای تربیت اخلاقی از منظر معرفتشناسی مولانا است. این پژوهش به شیوه تحقیق بنیادی صورت پذیرفته است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که از دیدگاه مولانا روشها، مراحل و اصول تربیت اخلاقی ساختار ویژه خود را دارد بهطوری که روشها عبارت است از تلقین به نفس، تحمیل به نفس، همنشینی با خوبان و نیز تزکیه و دوری از تقلید. مراحل مورد نظر وی در بردارنده توبه، تتبل، صبر، توکل، تسلیم و رضا، فقر و فنا است و اصول شامل کمال، تزکیه، مشورت، دوری از غرضورزی، پرهیز از تعمیم غیر مستدل و تفاوتهای فردی در انسان است.
From its very beginnings, man has always been a curious and inquisitive creature looking for goals to reach him, but what a destination is, where it is, and who it is has been an important issue that makes people more curious and purposeful. He believes that the structure of human beliefs is shaped by his moral characteristics and that the moral contaminants of human knowledge are distorted. The purpose of this research is to investigate the implications of ethical education from the point of view of Rumichr('39')s epistemology.The present research is a fundamental research and data acquisition tool.The findings of the research show that the methods, steps and principles of moral education from the point of view of Rumi are as follows: self-hypnosis, self-imbibition, blessing, cultivation, and avoidance of imitation. The stages describe repentance, patience, patience, faith, submission and submission, poverty and mortality, and principles including perfection, cultivation, counseling, avoidance of obedience, avoidance of unconsidered generalization and individual differences in human beings.