چکیده:
هدف پژوهش حاضر طبقهبندی توانمندیها و فضائل منش و ساخت و رواسازی پرسشنامۀ سنجش آن در جمعیت دانشجویان ایرانی بود. روش پژوهش حاضر از نوع آمیخته کیفی-کمی بود. در بخش کیفی از طرح نظریۀ دادهبنیاد (GT) استفاده شد. 35 دانشجو در قالب 6 گروه کانونی ( شامل 24 دانشجوی دختر و 11 دانشجوی پسر) از جامعه دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاه تهران به شیوه قضاوتی انتخاب شده و مورد مصاحبه نیم ساختار یافته قرار گرفتند. پاسخ ها به شیوۀ تحلیل مضمون و بکارگیری دو روش تحلیل قالب و ماتریس در نرم افزار MAXQDA10 تحلیل شدند. یافتهها نشاندهندۀ وجود چهار عامل یا فضیلت در جامعه ایرانی بود که عبارتند از خِرد (شامل توانمندیهای تفکر تحلیلی، خودنظمدهی، میانهروی و اعتدال، عشق به یادگیری)، شجاعت (شامل توانمندیهای جرأتمندی، و صداقت)، انسانیت (شامل توانمندیهای عدالت و انصاف، مهربانی، گذشت و بخشش)، و تعالی (شامل توانمندیهای تحسین زیبایی و شگرفی، امیدواری، و معنویت). مطالعه دوم با روش غیرآمایشی (توصیفی) و طرح پیمایش روی جمعیت دانشجویی 456 نفری به اجرا در آمد. تحلیل مولفههای اصلی با چرخش واریماکس، ساختار چهار عاملی را نشان داد. این یافتهها نشان میدهد که پرسشنامۀ توانمندیهای منش ایرانیان میتواند دادههای معتبر و قابل اتکایی فراهم آورد.
The aim of the present study was to classify character strengths and virtues, and construct and validate its assessment questionnaire in the Iranian student population. The present research method was of the qualitative-quantitative mixed type. In the qualitative section, Grounded Theory (GT) was used. Thirty-five students in the form of six focus groups (including 24 female students and 11 male students) from among the undergraduate and graduate students of University of [1]Tehran were selected, using judgmental sampling and were interviewed using semi-structured interviews. Responses were analyzed by content analysis and the use of two methods of framework and matrix analyses through the MAXQDA10 software. The findings indicated the existence of four factors or virtues in Iranian society: wisdom (including analytical thinking, self-regulation, moderation and prudence, and love of learning), courage (including bravery and honesty), humanity (including justice and fairness, kindness, and forgiveness) and transcendence (including appreciation of beauty and excellence, hope, and spirituality). The second study was conducted using a non-experimental (descriptive) method and a survey plan on 456 students. Analysis of the main components by varimax rotation showed a four-factor structure. These findings suggest that the Iranian Character Strengths Questionnaire can provide reliable data.
خلاصه ماشینی:
مک گرث ٣ (٢٠١٨) نیز بیان میکند، بیشتر افرادی که پرسشنامه های ویا را پر میکنند، این کار را به صــورت برخط انجام میدهند (چراکه پرســشــنامۀ ویا به صــورت آنلاین در سـایت قرار دارد و پس از اتمام پاسـخ به پرسـشـنامه ، نتیجه را به صورت خودکار برای پاسخ دهنده اعلام میکند)؛ بنابراین بیشتر آن ها احتمالا غربی، تحصیل کرده و از سطح فرهنگی-اجتماعی-اقتصــادی متوســط به بالا هســتند؛ بنابراین ، تعجبی ندارد که در بیشــتر پژوهش ها، طبقه بندی اولیۀ ویا تا اندازٔە زیادی مورد تأیید آماری و تجربی قرار می گیرد.
Shryack, Steger, Krueger & Kallie 5.
از این رو، هدف پژوهش حاضـــر چنین اســـت کـه برای روشـــن شـــدن صـــحت طبقه بندی ویا در جامعۀ ایرانی لازم اســـت ابتدا توانمندیهای منش در میان جوانان ایرانی به دقت مورد بررسی، اندازه گیری و تحلیل عمیق قرار گیرد.
چرا که اندازه گیری این توانمندیها با ابزار اســـتاندارد و روش های عمقی کیفی در کشــور ما هنوز صــورت نگرفته اســت و مطمئنا توانمندیها در جامعۀ ایرانی که فرهنگ منحصـــربـه فرد خود را دارد، بـا دیگر جوامع کـه در آن ها این پژوهش ها صـــورت گرفته ، تفاوت هایی دارد؛ بنابراین ، پژوهش حاضر به دنبال شناسایی توانمندیهای منش و فضائل در میان جوانان ایرانی بین ١٨ تا ٢٥ سـال با نشـانگان بزرگسـالی و طبقه بندی این توانمندیها و فضائل با توجه ویژه به فرهنگ ایرانی است .
(رجوع شود به تصویر صفحه) ابزار پژوهش پرسشنامۀ سنجش توانمندیهای منش (نسخه اولیۀ ایرانی): با توجه به کدهای خرد که از مصاحبه های گروه کانونی به دست آمد ٢٠١ گویه برای پرسشنامه طراحی شد.
Capielo, Mann, Nevels, & Delgando-Romero 3.
Positive psychology, the classification of character strengths and virtues, and issues of measurement.