چکیده:
این پژوهش به بررسی کاربردهای پداگوژیکی فناوری اطلاعات و ارتباطات بر خودتنظیمگری با نقش میانجی خودکارآمدی در دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه سیستان و بلوچستان میپردازد. برای دستیابی به این هدف از روش پژوهش همبستگی استفادهشده و در جامعهای حدود 3000 نفراز دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه سیستان و بلوچستان در سال 1397و با نمونه 248 نفری مطابق با جدول مورگان بهصورت روش تصادفی ساده، اجراشده است. ابزار تحقیق سه پرسشنامۀ کاربرد پداگوژیکی فناوری اطلاعات و ارتباطات کارلس و ایسیفو (2015)، خودکارآمدی و خودتنظیمی فناوری سنکبیل و ایهمی (2017) میباشد که روایی تأییدی و پایایی هر سه ابزار مناسب گزارش شده و برای تجزیهوتحلیل دادهها از نرمافزار لیزرل و مدل معادلات ساختاری استفادهشده است. نتایج حاکی از اثر مستقیم و غیرمستقیم کاربرد پداگوژیکی فناوری اطلاعات و ارتباطات بر خودکارآمدی و خودتنظیمی است. همچنین خودکارآمدی بر خودتنظیمی تأثیر مستقیم دارد؛ بنابراین، کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات نقش سازندهای در یاددهی و یادگیری از طریق خودتنظیمی و خودکارآمدی دارد و خودکارآمدی منجر به خودتنظیمی فناوری در یادگیرندگان خواهد شد.
The purpose of this study was to investigate the pedagogical uses of information and communication technology in self-regulation and self-efficacy of postgraduate students of Sistan and Baluchestan University. The research method was correlation. The research population consisted of about 3,000 graduate students of Sistan and Baluchestan University with a sample of 248 people in accordance with Morgan's table with using simple random method. The research tool was three questionnaires the pedagogical uses of information and communication technology Charles & Issifu (2015), self-efficacy and self-regulation Senkbeil & Ihme(2017), that the reliability and reliability of all three tools reported appropriate. The data analysis method was using the LISREL software and the structural equation model. The results indicated direct and indirect effects of the pedagogical use of information and communication technology on self-efficacy and self-regulation. self-efficacy has also had a direct impact on self-regulation. The result is the use of information and communication technology has a constructive role in teaching and learning through self-regulation and self-efficacy. On the other hand, self-efficacy will lead to technology self-regulation in learners.
خلاصه ماشینی:
Muñoz-Repiso, Martín & Payo 3 .
در حوزه فناوري اطلاعات و ارتباطات اين بدان معني است که تجربيات درک شده در استفاده از فناوري اطلاعات و ارتباطات بر باور دانشــجويان نســبت به تواناييهاي آن ها براي موفقيت در فعاليت هاي خاص يا فعاليت هاي ديجيتال بسيار مهم است (هات لويک و تروندسن و گادمانسدوتير٢، ٢٠١٨) از طرفي توانايي استفاده مؤثر از فناوري اطلاعات و ارتباطات ، نه تنها نقش مهمي در تنظيم محيط دارد بلکـه به طور فزاينده اي در زندگي روزمرة مردم در حال افزايش اســت (فريلون ، شــولز و اليلي ٢٠١٣،٣).
با توجه به مباحث مطرح شـده فوق ، فناوري اطلاعات و ارتباطات با گسـترش سـريع خود منجر بـه تحول در عرصـــه آموزش و پژوهش و موجـب افزايش ســطح دانش ، خودکارآمدي و خودتنظيمي دانشــجويان و دانشــگاهيان از طريق دســترســي ســريع به پايگاه هاي علمي شده است .
هدف تحقيق حاضر بررسي کاربرد پداگوژيکي فناوري اطلاعات و ارتباطات بر خودکارآمدي و خودتنظيمي فناوري دانشجويان تحصيلات تکميلي دانشگاه سيستان و بلوچستان بوده است .
با توجه به فرضيه اول تحقيق ، کاربرد پداگوژيکي فناوري اطلاعات و ارتباطات بر خودکارآمدي فناوري دانشجويان مؤثر بوده است .
با توجه به فرضيه دوم تحقيق ، کاربرد پداگوژيکي فناوري اطلاعات و ارتباطات بر خودتنظيمي فناوري دانشجويان مؤثر بوده است .
Liu & et al با توجه به فرضیه سوم تحقيق ، خودکارآمدي فناوري اطلاعات و ارتباطات بر خودتنظيمي فناوري دانشجويان مؤثر بوده است .
همچنان که نتايج تحقيق نشان داد، کاربرد ياددهي و يادگيري فناوري اطلاعات و ارتباطات بر خودکارآمدي و خودتنظيمي فناوري دانشجويان نقش مهمي دارد.
An investigation of Taiwan University students' perceptions of online academic help seeking, and their web-based learning self-efficacy.