چکیده:
زمینه و هدف: اختلالهای عصبی-تحولی به گروهی از اختلالات گفته میشود که در دوره تحول و پیش از ورود کودک به مدرسه شروع میشوند و به آسیب در کارکرد فردی، اجتماعی، تحصیلی و حرفهای، منجر میشوند. حضور یک کودک با ناتوانی در خانواده، باعث ایجاد مشکلات و تنشهایی در روابط بین اعضای خانواده و روند معمول زندگی روزمره آنها میشود. هدف از پژوهش حاضر، بررسی نقش واسطهای ترس از ارزیابی منفی بر رابطه بین تابآوری و سرزندگی تحصیلی با احساس تنهایی در همشیرهای کودکان با اختلالات عصبی- تحولی است.
روش: بدین منظور در یک طرح پژوهشی توصیفی- همبستگی، از میان کودکان دارای همشیر با اختلال عصبی- تحولی ساکن شهرهای تهران و کرج در سال 1398، تعداد 200 آزمودنی 9 تا 18 سال با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل مقیاسهای تابآوری کودک و نوجوان (انگار و لینبرگ، 2009)، سرزندگی تحصیلی (دهقانی زاده و حسین چاری، 1391)، احساس تنهایی (آشروهمکاران، 2010) و ترس از ارزیابی منفی (لری، 1983) بود. دادههای آزمودنیها با استفاده از الگویابی تحلیل مسیر مورد وارسی قرار گرفتند.
یافته ها: نتایج نشان داد تابآوری و سرزندگی تحصیلی، اثر منفی معنادار؛ و ترس از ارزیابی منفی تأثیر مثبت معنادار بر احساس تنهایی داشتند (0/01>p ). همچنین رابطه غیرمستقیم تابآوری و سرزندگی تحصیلی با احساس تنهایی در همشیرهای کودکان با اختلال عصبی- تحولی با میانجیگری ترس از ارزیابی منفی با 95 درصد اطمینان تأیید میشود (0/05>p).
نتیجه گیری: در تدوین مداخلات روانشناختی برای بهبود احساس تنهایی در کودکان باید به تابآوری و سرزندگی تحصیلی و نقش میانجی ترس از ارزیابی منفی توجه ویژهای شود. حضور کودک مبتلا به اختلال عصبی- تحولی در خانواده، تأثیرات زیادی روی دیگر اعضای خانواده خواهد داشت و شرایط پیرامونی مانند محیط خانواده و اجتماع، حمایت عاطفی و هیجانی والدین و دوستان، دسترسیپذیری امکانات، و حمایتهای اجتماعی و مالی، همگی میتوانند در مطلوبتر شدن و یا بالعکس نامطلوب شدن شرایط، تأثیرات قابل توجهی داشته باشند.
Background and Purpose: Neurodevelopmental disorders are a group of disorders that begin during the developmental period and before a child enters school and lead to impairment in individual, social, academic and professional functioning. The presence of a child with a disability in the family causes problems and tensions in the relationships between family members and the normal routin of their daily lives. The aim of this study was to investigate the mediating role of fear of negative evaluation in the relationship between resilience and academic buoyancy with loneliness in siblings of children with neurodevelopmental disorders.
Method: For this purpose, in a descriptive-correlational research project, among siblings of children with neurodevelopmental disorders living in Tehran and Karaj in 2019, 200 subjects aged 9 to 18 years were selected by convenience sampling method. The research instruments included the Child and Adolescent Resiliency Questionnaire (Ungar & Linberg, 2009), Academic Buoyancy (Dehghanizadeh & Hossein Chari, 2012), Feeling Lonely (Ashroohkemar, 2010), Fear of Negative Evaluation (Larry, 1983). Data were analyzed using path analysis modeling.
Results: The results showed that resilience and academic buoyancy had a significant negative effect; and fear of negative evaluation had a significant positive effect on loneliness (p
Conclusion: In developing psychological interventions to improve loneliness in children, special attention should be paid to resilience and academic buoyancy and the mediating role of fear of negative evaluation. The presence of a child with a neurodevelopmental disorder in the family will have a profound effect on other family members, and environmental conditions such as family and community environment, emotional support of parents and friends, accessibility of facilities, and social and financial support can have significant effects on family functioning.