چکیده:
هدف پژوهش بررسی تاثیر رهبری اصیل بر اثربخشی مدیریت مدارس با نقش میانجی تسهیم دانش سازمانی بود. روش پژوهش توصیفی–همبستگی بود. 160 مدیر و معاون مدارس متوسطه دوم شهر زاهدان به شیوه نمونهگیری تصادفی– طبقهای (بر حسب جنسیت) از طریق سه پرسشنامه رهبری اصیل (والومبوا و همکاران، 2008)، اثربخشی مدیریت مدرسه (علاقهبند، 1371) و تسهیم دانش (یو، 2003) مورد مطالعه قرار گرفتند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از ضریب همبستگی پیرسون و مدل معادلات ساختاری با کمک نرامافزارهای اس پی اس اس و لیزرل استفاده شد. بر اساس یافتهها مقدار ضریب همبستگی بین رهبری اصیل و تسهیم دانش (001/0, p=491/0r=)، رهبری اصیل و اثربخشی مدیریت مدارس (001/0, p=775/0r=) و تسهیم دانش و اثربخشی مدیریت مدارس (001/0, p=588/0r=) معنادار بود. اثر مستقیم رهبری اصیل بر اثربخشی مدیریت مدارس (28/6, t=71/0β=)، اثر مستقیم رهبری اصیل بر تسهیم دانش (85/4, t=65/0β=)، و اثر مستقیم تسهیم دانش بر اثربخشی مدیریت مدارس (79/2,t=28/0β=)، معنادار بود. همچنین اثر غیرمستقیم رهبری اصیل بر اثربخشی مدیریت مدارس با میانجیگری تسهیم دانش (182/0β=)، معنادار بود. بنابراین میتوان نتیجهگیری کرد که رهبری اصیل هم به طور مستقیم و هم به طور غیرمستقیم و از طریق متغیر میانجی تسهیم دانش با اثربخشی مدیریت مدارس رابطه مثبت و معنادار دارد.
خلاصه ماشینی:
١٦٠ مدير و معاون مدارس متوسطه دوم شهر زاهدان به شيوه نمونه گيري تصادفي– طبقه اي (بر حسب جنسيت ) از طريق سه پرسشنامه رهبري اصيل (والومبوا و همکاران ، ٢٠٠٨)، اثربخشي مديريت مدرسه (علاقه بند، ١٣٧١) و تسهيم دانش (يو، ٢٠٠٣) مورد مطالعه قرار گرفتند.
بنابراين مـي توان نتيجه گيري کرد که مديران مدارس با اعمال سبک رهبري اصيل سبب تسهيم دانش سازماني شده که اين امر به نوبه خود منجر به افزايش اثربخشي مديريت مدرسه خواهد شد.
Crawford, Dawkins, Martin, & Lewis 4 .
Gardner, Cogliser, Davis, & Dickens 6 .
Hinojosa, McCauley, Randolph–Seng, & Gardner 3 .
زند، احقر و احمدي (١٣٩٧) دريافتند که بين راهبردهاي مديريت دانش ، مهارت هاي کارآفريني و توانمندسازي کارکنان و ابعاد آن ها با اثربخشي سازماني همبستگي مثبت و معناداري وجود دارد.
نتايج پژوهش دهقاني، سلطاني، مصباحي و طالبي (١٣٩٧) نشان داد که ارزش هاي سازماني و رهبري دانش گرا تأثير مثبت و معناداري بر عملکرد نوآوري دارد؛ اين در حالي است که تسهيم دانش در رابطه فوق نقش ميانجي دارد.
Ribeiro, Duarte, Filipe, & Torres de Oliveira 2 .
Ogunmokuna, Eluwoleb, Avcib , Lasisib, & Ikhidea 4 .
از اين رو بايد به دنبال شناسايي عوامل تأثيرگذار بر اثربخشي مديريت مدارس بود که در اين پژوهش به نقش رهبري اصيل با ميانجيگري تسهيم دانش پرداخته شده است .
يافته چهارم نشان داد رهبري اصيل بر اثربخشي مديريت با نقش ميانجي تسهيم دانش اثر مثبت و معنادار دارد.