چکیده:
هرمنوتیک بهمثابه دانشی که به فرایند فهم یک اثر میپردازد، دارای سه مکتب مهم است: 1. هرمنوتیک کلاسیک، 2. هرمنوتیک فلسفی، 3. هرمنوتیک مدرن. در این میان، هرمنوتیک قرآنی بهمثابه دانشی که به واکاوی فرایند فهم قرآن کریم میپردازد، از یک سلسله مبانی خداشناختی، انسانشناختی و قرآنشناختی برخوردار است و اصول آن با مبانی هرمنوتیک فلسفی تقابل آشکار دارد. نوشتار حاضر با روش توصیفی ـ تحلیلی به واکاوی مبانی خداشناختی هرمنوتیک قرآنی در اندیشه علامه طباطبائی میپردازد. از رهگذر این جستار، مشخص میشود که سه آموزه «حکمت الهی»، «علم الهی» و «تکلم الهی»، مبانی خداشناسانه هرمنوتیک قرآنی را تشکیل داده، هرکدام آنها بیانگر اصولی از مبانی هرمنوتیک قرآنی بوده و تاثیر مستقیمی در فرایند فهم قرآن کریم دارند.
Hermeneutics, as a type of knowledge dealing with the process of understanding a work, has three important schools: (1) classic hermeneutics; (2) philosophical hermeneutics; and (3) modern hermeneutics. Among them, the Quranic hermeneutics, as some knowledge that deals with exploring the process of understanding the Holy Quran, enjoys a series of discussions on the foundations of theology, anthropology, and studying the Quran; and its principles is at odds with the foundations of philosophical hermeneutics. The present writing uses a descriptive-analytical method to explore the Quranic hermeneutic bases of theology in Allama Tabatabaie’s view. In this inquiry, it is clarified that three doctrines of ‘divine wisdom’, ‘divine knowledge’ and ‘divine speech’ form the theological bases of the Quranic hermeneutics, each of them stating some principles of the Quranic hermeneutics and having a direct effect on the process of understanding the Holy Quran.