چکیده:
هدف این پژوهش، بررسی اثربخشی گروهدرمانی معنوی، بر مولفههای صبر و علایم اضطراب در دانشجویان مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر با رویکرد اسلامی بود. طرح پژوهش به صورت شبهآزمایشی و از نوع پیشآزمون پسآزمون، با گروه کنترل میباشد. به شیوه غربالگری، ۳۴ دانشجو مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر، از بین دانشجویان دانشگاه لرستان انتخاب شدند و در دو گروه ۱۷ نفری آزمایش و کنترل، به صورت تصادفی جایگزین شدند. گروهدرمانی معنوی با رویکرد اسلامی، در طول ۸ جلسه، برای گروه آزمایش اجرا شد. از پرسشنامه اختلال اضطراب فراگیر و مقیاس صبر، برای جمعآوری دادهها استفاده شد. دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج بهدستآمده نشان داد که تفاوت بین میانیگن نمره اضطراب و مولفههای صبر در مرحله پسآزمون، در گروه آزمایش و کنترل با کنترل متغیر پیشآزمون، معنادار بوده است. با توجه به این نتایج، میتوان از گروهدرمانی معنوی، با رویکرد اسلامی برای کاهش علایم اضطراب و افزایش صبر در افراد با نشانگان بالینی اختلال اضطراب فراگیر استفاده نمود.
خلاصه ماشینی:
بررسی اثربخشی گروهدرمانی معنوی بر مؤلفههای صبر و علایم اضطرابدر دانشجویان مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر با رویکرد اسلامی عزتاله قدمپور / دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه لرستان ghadampour.
com دریافت: 03/12/1397 ـ پذیرش: 30/04/1398 چکیده هدف این پژوهش، بررسی اثربخشی گروهدرمانی معنوی، بر مؤلفههای صبر و علایم اضطراب در دانشجویان مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر با رویکرد اسلامی بود.
با توجه به این نتایج، میتوان از گروهدرمانی معنوی، با رویکرد اسلامی برای کاهش علایم اضطراب و افزایش صبر در افراد با نشانگان بالینی اختلال اضطراب فراگیر استفاده نمود.
بنابراین، هدف از این پژوهش، بررسی اثربخشی گروهدرمانی معنوی، بر مؤلفههای صبر و کاهش علایم اضطراب در دانشجویان دختر مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر با رویکرد اسلامی بوده است.
در این زمینه، از تكنیكهای خاص معنویتدرمانی، مانند توکل، تأکید بر داشتن معنا در زندگی، تقویت نیروی صبر، امیدواری به یاری خداوند در شرایط مشکل، احساس تعلق داشتن به منبعی والا، برای تعیین اثربخشی معنویت بر کاهش اضطراب و افزایش صبر استفاده شده است.
برایناساس، مسئلة پژوهش عبارت بود از: آیا گروهدرمانی معنوی با رویکرد اسلامی، بر مؤلفههای صبر و کاهش علایم اضطراب، در دانشجویان دختر مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر تأثیر معناداری دارد؟ روش پژوهش این پژوهش از نوع طرحهای آزمایشی، با پیشآزمون ـ پسآزمون و گروه کنترل است.
بحث و نتیجهگیری این پژوهش، با هدف بررسی تأثیر گروهدرمانی معنوی، بر مؤلفههای صبر و کاهش علایم اضطراب در دانشجویان مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر با رویکرد اسلامی صورت گرفت.