چکیده:
در جهان امروزی، تعداد کاربران فضای مجازی پیوسته در حال افزایش است. این فضا به دلیل گستردگیای که دارد، میتواند محل خوبی برای اطلاعرسانی، تبلیغ و ترویج آموزههای دینی باشد. ظرفیت فضای مجازی، با وجود تهدیدها و الزاماتی که دارد، فرصت مغتنمی را برای مبلّغان دینی و اصحاب فرهنگ و اندیشه فراهم نموده است که میتوانند از این رهگذر، آموزهها و تعالیم اصیل دینی را بر اساس سطح و نیاز مخاطبان ارائه نمایند. ضرورت حضور مبلّغان حوزوی در این فضا، بر کسی پوشیده نیست. این مسئله، بهویژه در در ایام گسترش و شیوع بیماری کرونا، بیشتر احساس میشود. به همین مناسبت، در گفتوگویی اختصاصی با مبلّغ بینالمللی، آقای سهیل اسعد، به موضوع «ظرفیتهای تبلیغ دینی در فضای مجازی» پرداختهایم.
خلاصه ماشینی:
اگر بخواهید به مزایای تبلیغ در فضای مجازی بپردازیم، به نظر حضرتعالی مهمترین آنها کداماند؟ بهطورکلی، میتوانم به این مزایا اشاره کنم: ـ صرفهجویی در وقت و هزینه در گذشته، برای حضور در تبلیغ بینالمللی، به مسافرت به کشورهای خارجی و هزینههای سنگینی مانند هزینه هتل و هواپیما و امثال آن، نیاز داشتید؛ درحالیکه در فضای مجازی، در یک شب میتوانید به بیش از بیست کشور سفر کنید و فعالیتی که درگذشته در شش ماه و با صرف هزینه و زحمت فراوان انجام میشد، امروزه در یک روز انجام میگیرد؛ بهعنوانمثال، همین امروز ساعت پنج صبح، برنامهای را در فضای مجازی انجام دادم و از کشورهای متعددی نظیر شیلی و ونزوئلا بهصورت همزمان در بحث من شرکت داشتند.
در فضای میدانی، شما یک سخنرانی را برگزار میکنید و بعد از آن، مخاطبان سؤالاتشان را میپرسند و شما به آنها پاسخ میدهید و فرصت حضور محدود است؛ اما در فضای مجازی میتوانید به صورت زنده سخنرانی کنید و مخاطبان درلحظه، پیامی را به شکل کامنت برای شما ارسال کنند.
در فضای میدانی، سخنرانی به صورت متکلم وحده انجام میشود و مخاطبان فقط گوش میدهند و شما از تفکرات و ایدهها و شبهههایی که در ذهن آنها پیش میآید، اطلاعی ندارید؛ اما در سخنرانی زنده در فضای مجازی، به وسیله پیامهایی که از مخاطبان به شما میرسد، از تمام این مسائل آگاه میشوید و ارتباط دوطرفه بین سخنران و مخاطب شکل میگیرد و برای رشد فعالیت تبلیغی، بسیار مفید است.