چکیده:
با آغاز نهضت مشروطیت، مقنّنین با تصویب قوانین کیفری از یکسو در تلاش برای اقتباس از حقوق کیفری اروپا بودند و از سوی دیگر، مراقب عدم مغایرت این قوانین با احکام فقهی طبق نظر فقها بودند. در عین حال، جلب نظر فقها مبنی بر سازگاری قوانین نوین با فقه برای آنان از اهمیت بسیار برخوردار بود. پرسش مطرح در خصوص مجازاتهای این دوران همچون «مقررات دستورالعمل نظمیه» که معروف به «کتابچه قانونی کنت» است، این است که نخست، چه گفتمانهایی در متن کیفرهای این دوره حاضر بوده و دوم، کدامیک از این گفتمانها، گفتمان غالب است. مسئله اصلی پژوهش، تبیین نقش و تأثیر گفتمانهای حاضر در متن تحولات کیفر در قانون کنت است. در این مقاله با استفاده از روش کیفی تحلیل گفتمان پدام به تحلیل گفتمانی کیفر «مقررات دستورالعمل نظمیه» کنت پرداخته شده است. یافتههای مقاله بیانگر حضور سه گفتمان «مدرنیسم کیفری»، «سنت کیفری سلطنتی» و «سنت کیفری شرعی» در متن تحولات کیفری این عصر است. البته گفتمان غالب بر تحولات کیفر در این عصر، گفتمان «مدرنیسم کیفری» است که به دلیل نفوذ گفتمانهای سنتی شرعی و سلطنتی و همچنین بدبینی به مساوات و حریت، عقیم مانده است. تمایز مؤلفههای اصلی این سه گفتمان از یکدیگر به این نحو است که مؤلفههای اصلی گفتمان «مدرنیسم کیفری»، دموکراتیک شدن، علمی شدن، بازپروری و فایدهمندی کیفری است. همچنین مؤلفه اصلی گفتمان «سنت کیفری شرعی»، اخلاقگرایی کیفری است و مؤلفههای اصلی گفتمان «سنت کیفری سلطنتی» هم نابرابری افراد در برابر کیفر و غیر دموکراتیک بودن کیفر است.
In the initiation of "Mashruteh Revolution" ,legislators sought to adopt European criminal law and adopt the jurisprudence's view that criminal law was incompatible with jurisprudence. The question about punishments of this era, such as Conte's law, is what discourses were present in the context of the punishments of this era and which discourses dominated the discourse. The main issue of the research is to explain the role and impact of the present discourses in the context of penal developments in Conte's law. This paper deals with the discourse analysis of punishment in Conte's legal booklet using PDAM's qualitative discourse analysis method. The findings of the researcher in this article indicate the presence of three discourses of "criminal modernism", "royal criminal tradition" and "religious criminal tradition" in the context of Conte's criminal booklet developments; The influence of the traditional royal and royal discourse and the cynicism of equality and greed has been sterile. The main components of these three discourses are that the key components of the discourse of "criminal modernism" are rehabilitation and criminal utilitarianism; Is criminal ethics, and the main components of the discourse of the "royal criminal tradition" are the inequality of individuals with regard to the punishment.
خلاصه ماشینی:
پرسش مطرح در خصوص مجازات های این دوران همچون «مقررات دستورالعمل نظمیه » که معروف بـه «کتابچـه قانونی کنت » است ، این است که نخست ، چه گفتمان هایی در متن کیفرهـای ایـن دوره حاضر بوده و دوم ، کدام یک از ایـن گفتمـان هـا، گفتمـان غالـب اسـت .
در خصوص پیشینه پژوهشی کـه در این حوزه انجام شده است ، میتوان به دو پژوهش مهم اشاره کرد؛ در پـژوهش اول با عنوان «حقوق جنایی و جرم شناسی در آیینـه کتابچـه قـانونی کنـت »، تـألیف مهـرداد رایجیان اصل (١٣٩٢)، محقق به تحلیل مفاد کتابچه قانونی کنت از دریچه حقوق جنایی و جرم شناسی پرداخته است ولی به گفتمان های مؤثر و اندیشه های کیفـری اثرگـذار در تحولات کیفر در این بازه زمانی کاری ندارد.
در خصوص تأثیر آموزه فایده گرایی کیفری بر تحولات کیفر در آستانه مشروطیت میتوان گفت که قانون گذار در قانون «مقررات دستورالعمل نظمیه » کنت به جای اجرای مجازات های فقهی و سنتی در مسائلی چون شرب مسکرات ، ازاله بکارت دختر بـاکره ، توهین به مذهب و تلبس به لباس جنس مخالف برای انجام اعمال غیراخلاقی، با تقنین مجازات های نقدی به تربیت در فصل هفدهم ، مـواد ١٤، ١٧ و ٢١، درپـی پیشـگیری از جرم با ارزان ترین روش است و با افزایش هزینه های ارتکاب جرم هم انگیزه لازم را از مرتکب میگیرد و هم به جبران خسارات بزه دیده از طریق پرداخت غرامت مالی مـی- پردازد و از این طریق شرایط بازدارندگی عـام از ارتکـاب جـرائم را در سـطح جامعـه فراهم میآورد.