چکیده:
مطالعه حاضر با هدف بررسی نقش توجه تقسیمشده و حافظه کاری بر استدلال ریاضی با میانجیگری دانش ریاضی و هوش سیال در دانش آموزان پایه چهارم ابتدایی انجام شده است. در این مطالعه تعداد 213 دانشآموز پسر پایه چهارم ابتدایی مدارس شهر قم به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای دومرحلهای انتخاب شدند و آزمون عملکرد پیوسته دیداری و شنیداری یکپارچه ویراست II (IVA-2 CPT) برای سنجش انواع توجه، فرم A مقیاس 2 هوش سیال کتل، خرده آزمون فراخنای ارقام، فراخنای تصویر و توالی حرف-عدد نسخه چهارم هوش وکسلر برای سنجش حافظه کاری و آزمون روند بینالمللی مطالعات علوم و ریاضیات (تیمز 2015) برای دانش قبلی و استدلال ریاضی گرفته شد. تجزیهوتحلیل به لحاظ نحوه گردآوری اطلاعات، غیرآزمایشی (توصیفی) از نوع مطالعات همبستگی است که با استفاده از تحلیل مسیر انجام شد. یافتههای حاصل از این پژوهش نشان داد که ضرایب مسیر معنیدار و شاخصهای برازش مدل اصلاح شده مطلوب است. نتایج پژوهش حاضر بیانگر این است که توجه تقسیمشده بر حافظه کاری مؤثر بوده و حافظه کاری با میانجیگری دانش ریاضی و هوش سیال بر استدلال ریاضی مؤثر است. نتایج این پژوهش میتواند برای معلمان و درمانگران مفید باشد تا مشکلات و اختلالات ریاضی دانشآموزان را از طریق تقویت متغیرهای شناختی مهم در استدلال ریاضی بهبود بخشند.
The purpose of the research is modeling the relationship between divided attention and working memory in mathematical reasoning with the mediation of mathematical knowledge and fluid intelligence in fourth grade elementary students. Statistical population of the research included all fourth grade male students of Primary schools in District 4 of Qom from which 213 students were randomly selected by two-stage cluster sampling. Wechsler Memory Scale (WMS), Integrated Visual and Auditory Continuous Performance Test (IVA-2 CPT), Culture Fair Intelligence Test (CFIT), Trends in International Mathematics and Science Study (TIMSS 2015) for prior mathematical knowledge and mathematical reasoning will performed on the subjects. This is a type of correlational studies in which data were analyzed by Path Analysis. The findings of this study showed that the coefficients of the significant path and the fit indices of the model are favorable indicating working memory influenced by divided attention affects mathematical reasoning with the mediation of mathematical knowledge and fluid intelligence. The results help developing in academic achievement of mathematics and cognitive rehabilitation of mathematical disorders by identifying the role of important cognitive variables in mathematical reasoning.