چکیده:
هدف: این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی آموزش والدین با رویکرد آدلر-درایکورس بر مهارتهای عصب روانشناختی و رفتار اجتماعی کودکان مبتلا به اختلال نقصتوجه و بیشفعالی انجام شد. روش: روش پژوهش حاضر نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل و دوره پیگیری دو ماهه بود. جامعه آماری پژوهش حاضر، شامل کودکان دبستانی مبتلا به اختلال نقصتوجه و بیشفعالی و والدین آنها در شهر اصفهان در سال تحصیلی 98-1397 بود. در این پژوهش تعداد 30 کودک دبستانی مبتلا به اختلال نقصتوجه و بیشفعالی با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و با گمارش تصادفی در گروههای آزمایش و کنترل گمارده شدند (در هر گروه 15 کودک). والدین گروه آزمایش به مدت 10 جلسه تحت آموزش رویکرد آدلر-درایکورس (امیری، علیزاده و فرخی، 1393) قرار گرفتند. در این پژوهش از پرسشنامههای اختلال نقصتوجه و بیشفعالی کانرز فرم والدین (بروک و کلینتون، 2007)، مهارتهای عصب روانشناختی (کانرز، 2004) و رفتار اجتماعی (ماتسون و همکاران، 1983) استفاده شد. دادههای حاصل از پژوهش به شیوه تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر با استفاده از نرم افزار آماری 23SPSS تجزیه و تحلیل شد. یافتهها: نتایج نشان داد که آموزش والدین با رویکرد آدلر-درایکورس بر مهارتهای عصب روانشناختی (001/0p < )و رفتار اجتماعی (001/0p < ) کودکان مبتلا به اختلال نقصتوجه و بیشفعالی تاثیر معنادار داشته است. نتیجهگیری: بر اساس یافتههای پژوهش حاضر میتوان چنین نتیجه گرفت که آموزش والدین با رویکرد آدلر-درایکورس با تمرکز بر اصول بهنجار تعامل والد-فرزندی میتواند به عنوان یک روش کارآمد جهت بهبود مهارتهای عصب روانشناختی و رفتار اجتماعی کودکان مبتلا به اختلال نقصتوجه و بیشفعالی مورد استفاده گیرد.
Aim: The present study was conducted aiming to determine
the effectiveness of training the parents through Adler-
Dreikurs approach on neuropsychological skills and social
bahavior of the children with attention deficit and
hyperactivity disorder. Methods: it was a quasi-experimental
study with pretest, posttest, control group and two-month
follow-up design. The statistical population of the current
study was the all the primary school children with attention
deficit and hyperactivity disorder and their parents in the city
of Isfahan in academic year 2018-19. 30 primary school
children with attention deficit and hyperactivity disorder were
selected through purposive sampling method and they were
randomly accommodated into experimental and control
groups (each group of 15 children). The parents in the
experimental group received ten sessions of training Adler-
Dreikurs approach (Amiri, Alizadeh, and Farrokhi, 2014).
The applied questionnaires in this study included Conners
attention deficit and hyperactivity disorder questionnaire,
parents’ form (Brook and Clinton, 2007) neuropsychological
skills (Canerz, 2004) and social bahavior (Matson et al, 1983).
The data from the study were analyzed through repeated
measurement ANOVA method Using SPSS23 statistical
software. Result: the results showed that training the parents
through Adler- Dreikurs approach has had significant effect
on Neuropsychological skills (p<0.001) and social bahavior
(p<0.001) of the children with attention deficit and
hyperactivity disorder. Conclusion: according to the findings
of the present study it can be concluded that training the
parents through Adler- Dreikurs approach can be used as an
efficient method to improve Neuropsychological skills and
social bahavior of the children with attention deficit and
hyperactivity disorder focusing on normal principles of social
bahavior.