چکیده:
در سالهای اخیر به منظور بهرهبرداری و سازماندهی هرچه بیشتر جاذبههای گردشگری، ایجاد منطـــقۀ نمونه گردشگری به عنوان الگوی توسعۀ گردشگری انتخاب شده است. استفاده از روشهای مناسب برای تعیین بهترین مکان از میان تعداد زیادی مکان، با بهرهگیری از تعدادی معیارها وشاخصها برای برنامهریزی توسعۀ گردشگری جهت رسیدن به توسعۀ پایدار ضروری است. این پژوهش با هدف تعیین مناطق نمونۀ گردشگری با روش منطق فازی انجام شده است. روش تحقیق، رویکرد توصیفی – تحلیلی است و مطالعات کتابخانهای و میدانی و معیارها بر اساس نظر کارشناسی شامل عوامل محیطی، اقلیم، جاذبهها، راههای دسترسی و تسهیلات مشخص و میزان ارزش اهمیت هر معیار برآورد گردید، بعد پایگاه دادههای مربوط به معیارها در محیط GIS ایجاد گردید. با فازی سازی و سپس ارزش گذاری لایهها براساس نظر کارشناسان و تلفیق آنها با عملگر گاما و همپوشانی وزنی لایهها نقشۀ نهایی بهدست آمد و نتایج حاصل از نقشۀ نهایی نشان میدهد 13375.5 کیلومترمربع در محدودۀ بسیار مناسب معادل 43.4 درصد و 7875 کیلومتر مربع معادل 25.5 درصد در پهنۀ مناسب، پهنۀ متوسط 2379.4 کلیومتر مربع معادل 7.7 درصد و پهنۀ نامناسب 7167.3 کیلومتر مربع معادل 23.2 درصد را به خود اختصاص داده است. با توجه به نظرات کارشناسان لایه جاذبهها و تأسیساتوخدمات گردشگری با امتیاز 9/0 بیشترین امتیاز را دارد، لایه راههای ارتباطی و اقلیم 8/0 و لایه توپوگرافی با امتیاز 7/. اولویت بندی شدهاند. با استفاده از روش منطق فازی میتوان پتانسلها و توانمندیهای بیشتری را نسبت به روشهای دیگر شناسایی کرد.
In recent years, in order to exploit and organize as many tourist attractions as possible, the creation of a tourism sample area has been selected as a pattern of tourism development. Determining the capabilities of the regions to plan tourism development is essential in order to achieve sustainable development. This research was conducted with the aim of determining the areas of tourism sample by fuzzy logic method. The research method in this research is descriptive-analytical approach, library and field studies, and criteria based on expert opinion including environmental factors, climate, attraction, access and specific facilities. And the value value of each criterion was estimatedKeyword: Tourism Development, Sustainable Development, Fuzzy Logic, Typical Tourism Area Then, the database of criteria was created in the GIS environment. By fuzing and then evaluating the layers according to the experts' opinion and combining them with gamma operator and weight overlay, the final map was obtained and the results of the final map show that 13375.5 km2 in a very suitable range is equal to 43.4% and 7875 An area of 25.5% in the proper area, the average area of 2379.4 km2 is 7.7%, and the inappropriate zone is 7167.3 km2, equivalent to 23.2% According to the experts' opinion of the attraction and service facilities and tourist facilities with a score of 9 /. The highest score is, the communication and climate paths are 8 /. And the topography layer with a score of 7 /. Are prioritized. Using fuzzy logic can identify more potential and capabilities than other techniques.