چکیده:
قلم شاعر در برانگیختگی احساس جمعی و خلق اندیشه و گرایشهای ضد ظالمانه مردمی بسیار مؤثر است و خود در استقلالش و پیروزی ملّت نقش مهمی دارد؛ به ویژه اگر شعر او با تکنیکهای بیانی مؤثّری همراه باشد. شگردهایی که باعث میشود شعر شاعر، تأثیرگذار گردد و مردم را بیش از گذشته علیه آنان بشوراند تا زمینه استقلال میهن فراهم آید. از جمله شاعران میهنگرای عراقی که در سرودههای میهنیاش از تکنیکهای بیانی متنوّع و مؤثّری بهره گرفته، شاذق طاقه شاعر معاصر و متعهّد و مبارز عراقی است که میهن در شعر او در قالب مضامین مختلف و در شیوهها و تکنیکهای بیانی گوناگون ارائه شده است. این مقاله در صدد است تا تکنیکهای بیانی شاعر را در اشعار میهنی وی با استفاده از روش توصیفی ـ تحلیلی مورد واکاوی قرار دهد. دستاوردهای پژوهش حاضر نشان میدهد که شاعر در کاربرد تکنیکهای بیانی به حفظ تناسب و هماهنگی این شیوهها با مضمون میهن و مضامین درونی آن توجه نموده است و تکنیکهای متنوعی از قبیل انسان انگاری، به کارگیری گفتمان دینی، شیوه روایتی و نمادگرایی به کار برده است.
خلاصه ماشینی:
درباره شاذل طاقه و اشعار وی نیز مقالات و کتاب های ارزشمندی در کشورهای عربی نوشته شده است ؛ اما در ایران با وجود شاعران مطرحی چون سیاب ، بیاتی و نازک، با اشعار سیاسی و اجتماعی متعدد که اوضاع و شرایط موجود را به خوبی ترسیم نموده اند، شاعری چون شاذل طاقه گمنام مانده و پژوهشی درباره وی صورت نگرفته ، به جز مقاله ای که به قلم مریم بخشنده ، أحمدرضا حیدریان شهری و بهار صدیقی با عنوان «أیوب (ع ) فی شعر شاذل طاقة علی ضوء الرمزیة : دراسة قصیدتی «هموم ایوب » و «انتصار ایوب » أنموذجا» نوشته شده و در مجله اللغة العربیة وآدابها به چاپ رسیده است .
نگارندگان از پژوهش هایی که در کشورهای عربی، به ویژه عراق صورت گرفته ، در اینجا تنها به تعداد اندکی از آن ها دسترسی داشته اند؛ از جمله کتاب «فی الریادة و الفن ، قراءة فی شعر شاذل طاقة » نوشته بشری بستانی، «شاذل طاقه ، السیرة و الانجازات » نوشته سعد بزاز، مقاله «التجربة العروضیة فی شعر شاذل طاقة » نوشته مالک مطلبی و «ربع قرن علی غیاب الشاعر شاذل طاقة » نوشته ماجد سامرائی و نیز مقاله ای با عنوان «جدل الأدب والإیدیولوجیا فی تجربة شاذل طاقة الشعریة » از عبدالسلام فاتح در مجله الآداب و مقاله ای در مجله أوراق سیاسیۀ دانشگاه موصل با عنوان «الشعر بین السیاسة والفن .