چکیده:
انقلاب دیگری که در نیم قرن گذشته آغاز گردیده انقلاب دیجیتال می باشد . شروع آن که با تکنولوژی مکانیکی – الکترونیکی به تکنولوژی دیجیتال و نهایتا موبایل صورت گرفته توسعه ی قابل توجهی را در صنایع ایجاد کرده است که برخی ترجیح می دهند آن را آشوب بنامند (Kotler Philip& others 2017)
محصولات و خدمات از بارزترین دارایی های شرکت ها توانایی تبدیل شدن به مفهوم برند را دارند که بتواند ارزشی بسیار بیشتر از سود مالی ایجاد کند ساخت یک تصور ذهنی کارآمد که با برندسازی قابل انجام است ،علاوه بر متمایز سازی ارائه دهنده نیروهای عاطفی و احساسی است ، که قلب و ذهن خریداران را تحت تاثیر قرار می دهد که قدرت این تصویر ذهن مستلزم ابداع و نوآوری و پشتکار است (احمد روستا، 1398) در حال حاضر برندسازی که با فن آوری همگرا شده است بیشتر مورد توجه بازاریابان قرار گرفته است در حالت کلی فن آوری هایی که امروزه مشاهده می کنیم ، جدید نیستند ، اما در سال های اخیر هم گرا شده اند و اثر جمعی این همگرایی به طور گسترده ای برفعالیت های بازاریابی سراسر جهان تاثیر گذاشته است ، همگرایی فناوری ، در نهایت منجر به هم گرایی بازاریابی دیجیتال و سنتی می شود . موضوع اصلی این است که بازاریابی باید با ماهیت متغییر مسیرهای تصمیم گیری خرید مشتری در جهان دیجیتال منطبق شود . برای این منظور بازاریابی وارد عصر چهارم خود شده است که رویکردی از بازاریابی است که تعامل انلاین – افلاین میان شرکت ها و مشتریان با یکدیگر ترکیب می شود ، یعنی تنها تعاملات فیزیکی برای موفقیت در عصر حاضر کافی نیست (Kotler Philip& others 2017)
هدف این پژوهش شناسایی عوامل تاثیر گذار بر برندسازی در بازارهای دیجیتال است .روش تحقیق از حیث هدف کاربردی و از نظر نحوه ی جمع آوری داده ها ، توصیفی ، همبستگی میباشد . جامعه ی اماری تحقیق تمام خرده فروشان انلاین و انلاین – افلاین شهرستان تبریز میباشد ، که با روش نمونه گیری قضاوتی انتخاب شده اند . ابزار جمع آوری داده های تحقیق پرسشنامه ی تحلیلی استاندارد می باشد که میزان پایایی و روایی آن مورد بررسی و تایید قرار گرفته است آلفای کرونباخ برای تمام متغیر ها در دامنه ی قابل قبول و روایی پرسشنامه نیز از طریق تحلیل عاملی تاییدی احراز شده است که پرسشنامه در میان 47 خرده فروش انلاین و انلاین- افلاین توزیع گردیده که جهت بررسی میزان مولفه های بازاریابی دیجیتال از ازمون t تک نمونه ای استفاده شده است و همچنین جهت اولویت بندی مولفه های بازاریابی از ازمون فرید من استفاده شده است که از زیاد به کم اولویتبندی مشخص گردیده است .ازمون مدل مولفه های بازاریابی با استفاده از نرم افزار Smart PLS انجام گرفته که میزان سهم هر گویه یا عامل در ایجاد متغیر مورد بررسی قرار میگیرد و برای این کار از تحلیل عاملی تاییدی با رسم مسیرهای یکطرفه استفاده شده است . برای ازمون مدل کلی از شاخص برازش (GOF) استفاده شده است