چکیده:
هدف: هدف این مقاله، تبیین رفتارهای اخلاقی و غیراخلاقی مدیریت سود با استفاده از الگوهای پیشرفته ساختاری است. روش: پژوهش حاضر از نوع نیمه تجربی و کاربردی بوده و پس از طی مراحل مختلف و با روش کیفی یا قضاوتی انجام میگیرد. بخش میدانی پژوهش، پس از گزینش تصادفی 403 نفر از مدیران مالی شرکتهای بورسی، انجام گرفت. یافتهها: تحلیل روابط بین متغیرها بر اساس روش معادلات ساختاری نشان داد که فشارهای اخلاقی، باورهای اخلاقی سازمانی، فرهنگ گرایش به قدرت گریزی و توجیه اخلاقی بر رفتار مدیریت سود اثرگذار هستند. نتیجهگیری: تحلیل همخوانی نظرات نشان داد که بین نوع اظهار نظر افراد در زمینه رفتارهای اخلاقی و غیراخلاقی مدیریت سود، صرف نظر از جنسیت، سن، تجربه، وضعیت تاهل و سطح تحصیلات، اتفاق نظر وجود داشته و به اتفاق بر اهمیت بالای رفتارهای مدیریت سود و عوامل موثر تصریح نمودهاند. فشارهای اخلاقی بر شکل گیری باورهای اخلاقی فرد و سطح توجیه اخلاقی فرد تاثیر مثبت دارد. توجیه اخلاقی بر بروز رفتارهای مدیریت سود تاثیر مثبت دارد. سطح باورهای اخلاقی فرد بر میزان توجیه اخلاقی وی تاثیر مثبت دارد. فرهنگ سازمانی قدرت گریزی فرد بر باورهای اخلاقی، توجیه اخلاقی و در نهایت بروز رفتارهای مدیریت سود تاثیر مثبت دارند. باورهای اخلاقی فرد رابطه بین فشارهای اخلاقی وارده بر فرد و سطح توجیه اخلاقی وی را تشدید میکند. در نهایت، فرهنگ قدرت گریزی فرد رابطه بین فشارهای اخلاقی وارده بر فرد و بروز رفتارهای مدیریت سود را تشدید مینماید.
Objective: Stakeholders such as shareholders, legal entities, investors, and the financial services industry are often praised for their vital role in society. This issue occurs while others believe that the financial industry needs to strengthen the corporate strategy system to increase organizational capabilities and economic growth. A third group believes that those are involved in the financial industry can bring far-reaching benefits to society by reducing injustice in the distribution of poverty and income. Many researchers consider ethics as an important factor in dealing with behavioral anomalies. The purpose of this study is to explain the ethical and unethical behaviors of earnings management using advanced structural models. Method: The present study is of semi-experimental and semi-applied type and is performed by the qualitative or judgmental method in different stages. The field research was conducted after a random selection of 403 financial managers of the Tehran Stock Exchange. Results: Analysis of relationships between variables based on the method of structural equations showed that ethical pressure, organizational ethical beliefs, the culture of aversion to power, and ethical justification affect profit management behavior. Conclusion: The analysis of opinions consistency showed that there is a consensus about the ethical and immoral behaviors of earnings management between types of public opinions, regardless of gender, age, experience, marital status, and level of education and the public unanimously exposes the high importance of earnings management behaviors. Some compelling factors made it clear. After diagnostic tests consisting of the evaluation of normality of the distribution of variables, homogeneity of variances, confirmatory factor analysis, and validation of the estimation of the structural equation model, we used advanced structural equation models, path analysis, and regression estimation to interpret the direct relationship between directional behavior and the effective factors of moderating variables in these relationships. Finally, the coefficient of determination was estimated to validate the relationships and the t-student statistic was used to measure the significance of these relationships. Summarizing the relationships among variables showed that ethical pressures have positive impacts on the formation of one's moral beliefs and one's level of moral justification. Ethical justification has a positive impact on earnings management behaviors. The level of one's moral beliefs has a positive effect on his or her moral justification. Organizational culture for individual empowerment has a positive effect on ethical beliefs, ethical justification, and ultimately, on profit management behaviors. A person's moral beliefs exacerbate the relationship between the moral pressure on the individual and his or her level of moral justification. Finally, one's escapist culture exacerbates the relationship between ethical pressures on the individual and the emergence of profit management behaviors.
خلاصه ماشینی:
لذا، با توجه به مبانی، مفاهیم و استدلالهای نظری عنوان شده و ارائه شواهد تجربی مرتبط، فرضیههای (4) و (5) پژوهش به صورت زیر تبیین گردیده است: فرضیه چهارم: باورهای اخلاق سازمانی فرد در زمینه ضرورت پشتیبانی از منافع سازمانی شرکت، بر توجیه رفتارهای غیراخلاقی مدیریت سود تأثیر مثبت معناداری دارد.
فرضیه پنجم: باورهای اخلاق سازمانی فرد در زمینه ضرورت پشتیبانی از منافع سازمانی شرکت، بر رابطه بین تعامل متغیرهای سطح فشار سازمانی درک شده توسط حسابداران و کارشناسان مالی و فرهنگ سازمانی در زمینه قدرت گریزی با توجیه رفتارهای غیراخلاقی سازمانی تأثیر مثبت معناداری دارد.
همان طور که در نمودار 1 نشان داده شده و با توجه به الگوی تعامل گرای فردی، پژوهش حاضر به پیروی از داپنیک14 (2008)، نورونها و همکاران15 (2008) و هافتسد16 (2013)، فرض کرده است که متغیر تعدیل گر و فرهنگ سازمانی در زمینه قدرت گریزی، بر رابطه بین باورهای اخلاقی فرد با توجیه (اخلاقی تلقی کردن) رفتارهای غیراخلاقی سازمانی در زمینه مدیریت سود تأثیر مثبت دارد.
در این تحقیق، رابطه بین تلقی اخلاقی رفتار غیراخلاقی مدیریت سود به عنوان متغیر وابسته و از فشارهای اخلاقی، فرهنگ سازمانی قدرت گریزی، باورهای اخلاقی و توجیه اخلاقی بهعنوان متغیرهای توضیحی و عوامل مورد مطالعه قرار گرفته است.
Relationship between accounting comparability and accrual-based and real earnings management.
Investigating the mediating effect of financial reporting readability on the relationship between earnings management and cost of capital.
Effects of ethical context and Machiavellianism on attitudes toward earnings management in China.